سوال:
دبیر کانون همبستگی فرهنگیان ایران واحد کرمانشاه طی نامه شماره 20 / 151 مورخ 1396/10/04 مطرح نموده است:
«آیا اشخاصی که در آراء ایجاد رویه صادره از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری نامی از آنها ذکر نشده است اما ذینفع محسوب میشوند، در صورت طرح شکایت در شعب دیوان عدالت اداری، میتوانند از امتیازات مقرر در تبصره ماده 90 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری برخوردار گردند یا خیر؟ »
«نظریه کمیسیون»
« 1. بر اساس ماده 90 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت ادرای: هرگاه در موضوع واحد حداقل پنج رای مشابه از دو یا چند شعبه دیوان صادر شده باشد، رئیس دیوان میتواند موضوع را در هیات عمومی مطرح و تقاضای تسری آن را نسبت به موضوعات مشابه نماید. در صورتی که هیات عمومی آراء صادر شده را صحیح تشخیص دهد، آن را برای ایجاد رویه تصویب مینماید. این رای برای سایر شعب دیوان، ادارات و اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط لازم الاتباع است.
تبصره پس از صدور رای ایجاد رویه، رسیدگی به شکایات موضوع این ماده در شعب دیوان به صورت خارج از نوبت و بدون نیاز به ارسال نسخه ای از دادخواست و ضمائم آن برای طرف شکایت، انجام میگیرد.
1.بر این اساس، اشخاصی که نام آنها در آراء ایجاد رویه صادره از سوی هیات عمومی (موضوع ماده 90 قانون مذکور) ذکر نشده است ولیکن ذینفع محسوب میشوند، در صورت طرح شکایت در شعب دیوان عدالت ادرای، رسیدگی به دادخواست آنها میبایست خارج از نوبت و بدون نیاز به تبادل لوایح انجام گیرد. »