شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 1371/6/16 ضوابط شهرسازی و معماری در ارتباط با قانون تعیین املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها مصوب 1369/9/29 مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر تصویب نمود:
شهرداری ها موظفند در تمام کاربری های طرح های جامع و تفصیلی و هادی اعم از مسکونی، تجاری و خدماتی طبق ضوابط و مقررات طرح های مزبور برای مالکینی که متقاضی احداث ساختمان مطابق کاربری های مصوب هستند پروانه ساختمان صادر نمایند مگر اینکه اجرای طرح های دولتی یا طرح های شهرداری ها توسط دستگاه های ذیربط در املاک مالکین مزبور اعلام شده باشد که در این صورت با توجه به قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها به ترتیب زیر عمل خواهد شد:
1- در صورت اعلام نظر دستگاه اجرایی مبنی بر تصمیم به اجرای ظرف 18 ماه مقرر در قانون تعیین وضعیت املاک اجازه احداث و تجدید بنا یا افزایش ساختمان به مالک داده نخواهد شد.
2- در صورت اعلام نظر دستگاه اجرایی مبنی بر عدم تصمیم به اجرای طرح ظرف 18 ماهمقرر در قانون و موکول کردن آن به آینده خواه قبل و خواه بعد از ده سال، یا انقضای مهلت 18 ماه مقرر در قانون، در مناطق مسکونی و تجاری اجازه احداث یا تجدید بنا و افزایش ساختمان مسکونی با رعایت ضوابط مربوط به تعداد طبقات و سطح اشغال و تراکم مجاز، حداکثر تا 150 متر مربع در کل زیربنا داده شود.
تبصره 1: در صورتی که اجرای طرح به قبل از ده سال موکول شده باشد، تعهد لازم مبنی بر عدم مطالبه هزینه احداث و تجدید بنا مطابق تبصره 1 قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها از مالک اخذ خواهد گردید.
تبصره 2: در صورت تعدد مالکین مشاع براساس اسناد مالکیت مربوط به قبل از تصویب قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها (1367/9/29) به هر یک از مالکین دراحداث یک واحد مسکونی به مساحت حداکثر 150 متر مربع اجازه داده میشود مشروط بر اینکه در مجموع از تراکم ساختمانی مجاز منطقه بیشتر نباشد و ضوابط مربوط به تعداد طبقات و سطح اشغال رعایت شود.