تاریخ نظریه: 1398/08/25 شماره نظریه: 7/98/1237 شماره پرونده: ک 7321-45-89 استعلام: 2- با توجه به مقررات مندرج در تبصره 3 ماده 50 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آیا اختیار اعطا شده به دستگاه‌های مرتبط در تبصره 3 از جمله دستگاه‌های کاشف و مامور وصول درآمدهای دولت شامل قرارهای صادر شده از طرف دادسرا ...

تاریخ نظریه: 1398/08/25
شماره نظریه: 7/98/1237
شماره پرونده: ک 7321-45-89

استعلام:

2- با توجه به مقررات مندرج در تبصره 3 ماده 50 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آیا اختیار اعطا شده به دستگاه‌های مرتبط در تبصره 3 از جمله دستگاه‌های کاشف و مامور وصول درآمدهای دولت شامل قرارهای صادر شده از طرف دادسرا می‌گردد به عبارتی آیا دستگاه‌های کاشف می‌توانند به قرار منع تعقیب صادره از طرف دادسرا اعتراض نمایند؟ یا حق اعتراض اعلام شده صرفاً مربوط به احکام برائت دادگاه انقلاب است./ع

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

2- صرف‌نظر از این‌که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392 در خصوص چگونگی اعتراض به قرار منع تعقیب صادره از سوی شعب دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان‌ها در مورد جرایم قاچاق کالا و ارز و اشخاصی که حق اعتراض دارند، مطلبی بیان نشده است و تبصره 3 ماده 50 این قانون نیز منصرف از فرض سوال است، با لحاظ بندهای «ص» و «ض» ماده یک و ماده 38 و تبصره آن از قانون مذکور و مواد 10، 11 و بند «الف» ماده 270 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، دستگاه مأمور وصول درآمدهای دولت (حسب مورد دستگاه ذی‌ربط) به عنوان مرجع استیفای حقوق قانونی دولت، حق اعتراض نسبت به قرار منع تعقیب صادره از سوی دادسرا را دارا می‌باشد؛ لذا ابلاغ قرار منع تعقیب به دستگاه‌های موصوف ضروری است؛ اما دستگاه کاشف و ضابطان دادگستری صرفاً اعلام‌کننده جرم بوده و حق اعتراض به این قرار را ندارند و در نتیجه ابلاغ قرار منع تعقیب به آنان نیز منتفی است.

ادامه ...
تاریخ نظریه: 1395/08/10 شماره نظریه: 7/95/1899 شماره پرونده: 1414-51-95 استعلام: با توجه به ماده 50 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آیا دادستان می‌تواند از مطلق آراء برائت صادره از سازمان تعزیرات حکومتی و دادگاه انقلاب اسلامی تجدید نظر خواهی نماید و از این حیث که تجدید نظر خواهی دادستان متفرع بر ا ...

تاریخ نظریه: 1395/08/10
شماره نظریه: 7/95/1899
شماره پرونده: 1414-51-95

استعلام:

با توجه به ماده 50 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آیا دادستان می‌تواند از مطلق آراء برائت صادره از سازمان تعزیرات حکومتی و دادگاه انقلاب اسلامی تجدید نظر خواهی نماید و از این حیث که تجدید نظر خواهی دادستان متفرع بر ابلاغ و اطلاع وی می‌باشد آیا می‌تواند مراجع فوق را مکلف به ابلاغ آراء برائت موضوع قاچاق کالا و ارز به دادستان نمود

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

1) با توجه به ماده 22 قانون آیین دادرسی کیفری 1392، دادسرا درمعیت دادگاه‌ها تشکیل می‌گردد و عهده‌دار کشف جرم و تعقیب متهم است و با توجه به مواد 11 (بند ب)، 44 و 60 قانون مبارزه با قاچاق کالاو ارز مصوب 1392/10/3 که طی آن رسیدگی به جرائم مربوط به قاچاق کالا و ارز و اجرای آرای مربوطه در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب و رسیدگی به تخلفات و اجرای آرای مربوطه در صلاحیت شعب تعزیرات حکومتی می‌باشد، بنابراین، وظایف و حوزه اختیارات و صلاحیت دادستان مربوط به جرائم قاچاق کالاوارز است که در صلاحیت دادگاه انقلاب است و این وظایف و اختیارات و صلاحیت ها به حوزه تخلفات، مربوط به قاچاق کالاو ارز که در صلاحیت شعب تعزیرات حکومتی است، قابلیت تسری ندارد. بنابراین، دادستان مطابق تبصره 3 ماده 50 قانون اخیرالذکر، تنها حق تجدیدنظرخواهی نسبت به آرای برائت صادره از سوی دادگاه انقلاب را دارد و نه شعب تعزیرات حکومتی.
2) از آن جا که مبدأ محاسبه‌ی مهلت اعتراض، تاریخ ابلاغ است و از طرف دیگر حسب صراحت ماده 51 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392، «در کلیه مواردی که شرایط و ضوابط دادرسی در این قانون پیش بینی نشده است، مطابق قانون آیین دادرسی کیفری رفتار می‌شود»، بنابراین؛ در فرض سوال به دلالت ماده‌ی 380 قانون آیین دادرسی کیفری، مرجع صدور رأی در مواردی که دادستان حق تجدیدنظر خواهی دارد، مکلف به ابلاغ رأی به دادستان می‌باشد./

ادامه ...
تاریخ نظریه: 1395/02/27 شماره نظریه: 7/95/381 شماره پرونده: 59-15-022 استعلام: ... نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه: اولاً- با توجه به حدود اختیارات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مذکور در مواد 3 و 4 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392/10/3 و اصلاحات بعدی، تهیه و تصویب شیوه-نامه ...

تاریخ نظریه: 1395/02/27
شماره نظریه: 7/95/381
شماره پرونده: 59-15-022

استعلام:

...

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

اولاً- با توجه به حدود اختیارات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مذکور در مواد 3 و 4 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392/10/3 و اصلاحات بعدی، تهیه و تصویب شیوه-نامه نحوه تجدیدنظرخواهی آرای متضمن برائت قاچاق کالا و ارز توسط ستاد مزبور یا نمایندگان اعضای آن مورد پیش بینی قرار نگرفته است.
ثانیاً- در تبصره 3 ماده 50 قانون صدرالذکر، پیرامون چگونگی تجدیدنظرخواهی از آرای برائت موضوع قانون قاچاق کالا و ارز برای دستگاههای موضوع تبصره، شیوه نامه خاصی پیش بینی نشده است.
ثالثاً- مطابق ماده 51 قانون فوق الذکر، چنانچه شرایط و ضوابط دادرسی در این قانون پیش بینی نشده باشد، وفق قانون آئین دادرسی کیفری باید رفتار شود، لذا در خصوص مواردی نظیر چگونگی ابلاغ آراء و نحوه اعتراض و... با رعایت مقررات قانون اخیرالذکر و از جمله ماده 177 قانون آیین دادرسی کیفری باید عمل شود. بنابراین با توجه به جهات فوق‌الذکر و با لحاظ اینکه برخی از مواد شیوه‌نامه نظیر تبصره یک ماده 2 و تبصره 2 ماده 7 مغایر صریح قانون است لذا شیوه نامه مزبور به نظر فاقد توجیه قانونی است.

ادامه ...