مطالبه اجرت‌المثل ایام تصرف

خلاصه متن: برای دسترسی به تمام قسمت‌ها، لطفاً وارد شوید یا ثبت‌نام کنید .

صورتجلسه نشست قضایی
تاریخ برگزاری: 1386/08/20
برگزار شده توسط: استان فارس/ شهر لارستان

موضوع

مطالبه اجرت‌المثل ایام تصرف

پرسش

در صورت تصرف ملک غیر، توسط شهرداری و پرداخت قیمت ملک براساس توافق، آیا اجرت‌المثل ایام تصرف قابل مطالبه است؟

نظر هیئت عالی

نشست قضایی (4) مدنی: با توجه به تعریف غصب که عبارت است از استیلا بر حق غیر به نحو عدوان یا اثبات ید بر مال غیر بدون مجوز، تصرف اراضی دیگران بدون توافق، غصب محسوب می‌شود.
با توجه به مقررات لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب 1356/11/17 تصرف اراضی غیر بدون تشریفاتی که در قانون مذکور آمده، غصب محسوب می‌شود و اگر شهرداری با مالک در مورد قیمت ملک توافق کنند، این توافق مانع از آن نیست که مالک نتواند اجرت‌المثل زمان تصرف را مطالبه کند.

نظر اتفاقی

با توجه به ماده 8 لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت (مصوب 1356/11/17)، خلع ید مالک قبل از انجام معامله و پرداخت قیمت ملک از اراضی مورد نیاز مجاز نیست. در تصرف بدون توافق مانند غصب، غاصب مکلف به پرداخت اجرت‌المثل ایام تصرف غاصبانه است، لذا شهرداری مکلف به پرداخت اجرت‌المثل تا تاریخ توافق است.

منبع