گزارش سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، حاکی است که بعضی مراجع قضایی به منظور ابلاغ دادنامه یا تنظیم وکالتنامه، زندانیان را به شعبه مربوط احضار می کنند و یا متهمان را بدون صدور قرار و معرفی نامه رسمی تحت نظر زندان قرار می دهند و این قبیل اقدامات خلاف مقررات، مشکلاتی نظیر کمبود نیروی انسانی کافی برای بدرقه زندانیان و فرار آنان در حین اعزام به مراجع مذکور و مسئولیت ماموران و مسئولان مربوط را موجب گردیده است.
به منظور پیشگیری از عوارض مزبور، نظر قضات محاکم و دادسراها، به ماده 44 آییننامه اجرایی سازمان و تبصره 1 آن بر معذور بودن زندان از پذیرش متهمان و محکومان بدون ارائه برگ رسمی متضمن نوع اتهام و مشخصات زندانی و واجد مهر و امضای مقام ذیصلاح صادر کننده حکم یا قرار جلب مینماید و در مورد تنظیم اسناد زندانیان در مواد 160 و قسمت اخیر ماده 180 آییننامه مذکور ناظر به تبصره 2 الحاقی به ماده 14 آییننامه دفاتر اسناد رسمی و نسبت به ابلاغ اوراق قضایی به ترتیب در ماده 216 ناظر به بخشهای اخیر مواد 114 و 77 قوانین آیین دادرسی در امور کیفری و مدنی، تعیین تکلیف گردیده است.
اقتضاء دارد در موارد امکان توسط اداره زندان، از طریق دفتر زندان اقدام شود و بعد از این از معرفی متهمان و مظنونان به ارتکاب جرایم به عنوان تحت نظری به زندانها، خودداری گردد.
سید محمود هاشمی شاهرودی
رئیس قوه قضائیه