درخواست ابطال رأی داور با وجود سلب حق اعتراض

خلاصه متن: برای دسترسی به تمام قسمت‌ها، لطفاً وارد شوید یا ثبت‌نام کنید .

تاریخ دادنامه قطعی: 1392/03/18
شماره دادنامه قطعی: ---

پیام: اگر طرفین حق اعتراض به رای داوری را از خود سلب کرده باشند، محکوم علیه باز می‌تواند ابطال رای داور را درخواست کند

رای دادگاه بدوی

در خصوص دعوی آقای م.الف. به وکالت از شرکت ف. و آقای م.ی. به طرفیت شرکت ص.چ. به مدیر عاملی م.ص. به خواسته صدور حکم به ابطال رای داوری شماره 1 /د/ 90 مورخ 20/3/90 صادره از سوی آقای ع.ب. با احتساب کلیه خسارات قانونی و دادرسی و صدور دستور موقت مبنی بر جلوگیری از اجرای رای داوری تا تعیین تکلیف نهایی توجها به جمیع اوراق و محتویات پرونده، اظهارات وکلای طرفین در جلسه دادگاه و به شرح لایحه تقدیمی (وکیل خوانده) و نظر به اینکه به موجب قرارداد داوری مورخه 23/7/89 فی مابین طرفین مشارالیهما رای داور را قاطع اختلافات قرار داد و هرگونه اعتراض به آن را از خود سلب و ساقط نموده اند، بنابراین اعتراض و تقاضای بطلان بعدی وجاهت قانونی ندارد و مستفاد از ماده 333 قانون آیین دادرسی مدنی هم که می‌تواند مشمول رای داوری هم باشد اینست که طرفین اگر حق تجدیدنظرخواهی خود را با توافق کتبی ساقط کرده باشند تجدیدنظرخواهی آنان مسموع نخواهد بود، علی هذا دادگاه بنابه مراتب مرقوم دعوی خواهان ها را قابل استماع ندانسته، قرار رد دعوی مشارالیهما را صادر و اعلام می‌نماید. رای صادره ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه --- دادگاه عمومی حقوقی تهران - موسی وند

رای دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی آقای م.ی. با وکالت آقای ح.الف. به طرفیت شرکت ص.چ. نسبت به دادنامه شماره --- - 6/5/90 از شعبه --- دادگاه عمومی حقوقی تهران می‌باشد، به موجب دادنامه موصوف خواسته تجدیدنظرخواه مبنی بر جلوگیری از اجرای رای داور و ابطال آن غیرموجه تشخیص و قرار رد دعوی صادر گردیده است، اینک در این مرحله از رسیدگی، تجدیدنظرخواه، مدعی است که هرچند اصحاب دعوی حق اعتراض به رای داور را از خود سلب نموده اند، ولی با این وصف باز حق اعتراض دارند و استناد دادگاه بدوی به ماده 333 قانون آیین دادرسی مدنی، قانونی نیست، این هیات دادرسان در این مرحله از رسیدگی پس از مطالعه پرونده و دقت نظر در مفاد لوایح تقدیمی، دادنامه اصداری را شایسته تایید نمی داند زیرا؛ اولا- مورد دعوی، اعتراض به رایی است که از سوی داور صادر شده است و منصرف از موضوع ماده 333 قانون یاد شده می‌باشد زیرا موضوع ماده استنادی ناظر به آرایی است که از دادگاه صادر شده باشد. ثانیا- ذی نفع به استناد یکی از مواد ماده 489 قانون آیین دادرسی مدنی چنانچه حق اعتراض به رای داور را از خود سلب نموده باشد، با توجه به صراحت ماده 490 قانون یاد شده می‌تواند حکم به بطلان رای داور را بخواهد، از این رو به استناد ماده 359 و 353 قانون آیین دادرسی مدنی، ضمن تجدیدنظرخواهی، دادنامه معترض عنه نقض و پرونده جهت رسیدگی ماهوی به دادگاه نخستین ارسال می‌گردد. این رای قطعی است.

مستشاران شعبه --- دادگاه تجدیدنظر استان تهران

حسین خانی - امی

منبع