بیست و یکمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) روز سه شنبه مورخ 1396/3/30 با حضور اعضاء در دفتر معاون اول رئیس جمهور تشکیل و موارد زیر به تصویب رسید، که جهت اجرا ابلاغ میشود.
مصوبات جلسه:
1- بند 3 ماده 5 آییننامه کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف به صورت زیر اصلاح شد: مدت عضویت هر یک از اعضاء در کمیسیون تخصصی چهار سال و حسب صلاحدید مقام منصوب کننده قابل تمدید است.
2- در صورت تایید هیات امنایی بودن ساختار دبیرخانه شورای عالی از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، مقرر شد کارگروهی با عضویت وزرای علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ آموزش و پرورش؛ نیرو؛ صنعت، معدن و تجارت؛ دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ جهاد کشاورزی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور (یا نماینده هر کدام) جهت انجام وظایف هیات امناء در امور مربوط به تصویب ساختار، تشکیلات و بودجه سالانه دبیرخانه تشکیل شود. مصوبات این کارگروه در امور فوق الذکر به عنوان مصوبه هیات امنای دبیرخانه شورای عالی تلقی میشود.
3- وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف هستند با همکاری دستگاه های اجرایی برنامه ساماندهی هدفمند آموزش عالی را با توجه به نقشه جامع علمی کشور و نیازهای جامعه در مدت یک سال تهیه و جهت تصویب شورای عالی عتف به دبیرخانه ارایه نمایند.
تبصره- کلیه دستگاه های اجرایی مکلف هستند ضمن تعامل و همکاری مستمر با وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعات و داده های مورد نیاز برای تهیه برنامه مذکور را در اختیار قرار دهند.
4- مقرر شد لایحه پیشنهادی برای ساماندهی مناطق ویژه علم و فناوری توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جهت تصویب به هیات وزیران ارسال شود.
5- به استناد بند 3 مصوبه بیستمین جلسه شورای عالی عتف، (به منظور ساماندهی وضعیت نشر علمی کشور و ارائه تقسیم کار ملی بین فعالان نظام نشر علمی، مقرر شد دبیرخانه شورای عالی با همکاری دستگاه های مرتبط، نظام ملی نشر علمی کشور را تدوین و در جلسه آتی شورای عالی ارائه نماید.) نظام ملی نشر علمی ارائه شد و مقرر گردید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری سایر دستگاه ها نسبت به برنامه ریزی اصلاح و پیاده سازی نظام نشر علمی اقدام و نتیجه اقدامات انجام گرفته را به شورای عالی گزارش نماید.
6- در ارتباط با گزارش عملکرد اعتبارات تحقیقاتی دستگاه های اجرایی مقرر شد کارگروهی با عضویت وزرای علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود. این کارگروه گزارش عملکرد اعتبارات تحقیقاتی دستگاه های اجرایی را بررسی و تصویب می نمایند.
7- با توجه به ضرورت پایش و ارزیابی نحوه هزینه کرد اعتبارات پژوهش و فناوری کشور، دستگاه های اجرایی موظف هستند سالانه گزارش نحوه هزینه کرد اعتبارات تحقیقاتی را به دبیرخانه شورای عالی ارائه کنند و دبیرخانه بر اساس اطلاعات دریافتی، گزارش جامع عملکرد اعتبارات تحقیقاتی را حداکثر تا شهریور ماه تهیه و به شورای عالی ارائه نماید.
تبصره- سازمان برنامه و بودجه در تخصیص اعتبارات تحقیقاتی دستگاه ها، بر مبنای گزارش دبیرخانه شورای عالی و با توجه به نحوه عملکرد و میزان همکاری دستگاه ها در ارائه گزارش، تا 20 درصد کاهش تخصیص به عنوان جریمه و تا 10 درصد افزایش در تخصیص به عنوان تشویق اعمال نماید.
| وحید احمدی دبیر کل شورای عالی علوم،تحقیقات و فناوری | حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی علوم،تحقیقات و فناوری |