هیات وزیران در جلسه مورخ 1342/1/14 بنا به پیشنهاد شماره301- 14 /1 /42 وزارت بهداری و موافقت شماره وزارت دارائی باتوجه به طرح تمرکز و هم آهنگی امور درمانی که در جلسه مورخه 14 /1 /42 مورد تائید هیات وزیران قرار گرفته در مورد امور درمانی کارمندان دولت تصویب نمودند.
ماده 1- از تاریخ تصویب این تصویبنامه کلیه تاسیسات و تجهیزات و اعتبارات درمانی و بهداشتی سال 1342 وزارتخانه ها و ادارات دولتی و و ابسته به دولت و هر سازمان انتفاعی و غیرانتفاعی دیگری که تمام یا قسمتی از سرمایه انها متعلق به دولت است (به استثنای وزارت جنگ و دستگاههای انتظامی و دانشکدههای پزشکی و شرکت ملی نفت به ماخذ بودجه 1341 در اختیار وزارت بهداری قرار گیرد.
تبصره 1 - اعتبارات درمانی و بهداشتی اعم است از هزینه اداری بیمارستانها- درمانگاهها- اعتبار هزینه معالجه حقوق با دستمزد پزشکان و پزشکان معتمد و هر نوع هزینه دیگر از این قبیل اهم از اینکه از اعتبارات منظور در بودجه کل کشور یا از وجوه اختصاصی پرداخت شده باشد.
تبصره 2 - روسای حسابداری وزارتخانه ها و موسسات مزبور مکلفند حداکثر ظرف مدت یکماه از تاریخ صدور این تصویبنامه صورت ریز ارقام پرداخت شده در سال 1341 را تنظیم و از طریق وزارت دارائی (اداره کل تمرکز حسابها) به وزارت بهداری ارسال دارند..
ماده 2- اعتبار سال جاری بیمه کارمندان دولت منظور در بودجه کل کشور و همچنین اعتبار بیمه فرهنگیان که به استناد قانون مربوط به شرکت سهامی بیمه ایران پرداخت میشود در اختیار وزارت بهداری قرار خواهد گرفت.
ماده 3- وزارت بهداری موظف است در سال 1342 و در سالهای بعد با استفاده از اعتبارات مذکور عین خدمات مربوطه را با همان شرایط و مقرراتی که انجام میشده انجام دهند و از محل صرفهجوئی هائیکه در اثر ادغام دستگاههای مشابه و یا حذف هزینهها و دستگاههای زاید تحصیل مینماید وسایل تکمیل موسسات و بهبود وضع درمانی کارمندان دولت را فراهم سازد.
ماده 4- مصرف اعتبارات بهداری تابع مقررات قانون محاسبات عمومی و آیین نامه معاملات دولتی نخواهد بود. نحوه مصرف اعتبارات و آییننامههای مربوطه را وزارت بهداری تدوین و پس از موافقت وزارت دارائی با تصویب هیات وزیران ابلاغ و اجرا خواهد نمود.
ماده 5- وزارت بهداری مجاز است در هر مورد و به هر مدت که صلاح بداند تمام یا قسمتی از وظائف دستگاههای درمانی و بهداشتی کارمندی را بموسسه ذیربط واگذار نموده و همچنین ترتیب لازم برای نظارت و همکاری آنها با سایر موسسات بدهد.
تبصره - کلیه دستگاههائیکه امور درمانی خود را راسا اداره خواهند نمود متقابلا مکلف خواهند بود ترتیب معالجه کارمندان خود را در نقاطی که فاقد تاسیسات لازم و کافی میباشد با وزارت بهداری بدهند.
ماده 6- وزارت دارائی و بهداری بعد از افتتاح مجلسین مجوز قانونی این تصویبنامه قانونی را تحصیل خواهند نمود.
نخست وزیر