در اجرای «طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید 19 در شهرهای کشور» مصوب چهل و چهارمین جلسه ستاد ملّی مدیریت کرونا، نحوه فعالیت دستگاههای اجرایی و ادارات مرکز و استان ها و شهرستان ها در هر یک از شرایط سه گانه هشدار به شرح زیر ابلاغ میگردد:
1- تعاریف:
الف - خدمات ضروری: به آن دسته از خدمات دستگاه های اجرایی اطلاق میشود که مستقیماً در زندگی روزمره شهروندان و یا انجام فعالیت ها یا ارائه خدمات دستگاه های اجرایی دیگر تاثیرگذار بوده و ارائه آنها قابل تعطیل نیست. از قبیل خدمات مرتبط با مشاغل گروه یک در بخش دولتی، خدمات آب، برق، گاز، خدمات درمانی و سلامت، تامین کالاهای ضروری، امور بانکی، خدمات پستی، خدمات ارتباطی، حمل و نقل عمومی، خدمات شهری، نظارت بر بازار و نظائر آنها.
تبصره - فهرست خدمات ضروری هر یک از دستگاه های اجرایی توسط بالاترین مقام دستگاه تعیین و ابلاغ و یک نسخه از آن به سازمان اداری و استخدامی کشور و قرارگاه عملیاتی ستاد ملّی مدیریت کرونا ارائه خواهد شد.
ب- خدمات عادی: به آن دسته از خدمات دستگاه های اجرایی اطلاق میشود که عدم ارائه موقت آنها تاثیر جدّی در زندگی عموم شهروندان نداشته و می توان ارائه آنها را به زمان دیگری در آینده نزدیک موکول کرد.
ج- شرایط هشدار: یکی از وضعیت های «زرد»، «نارنجی» و «قرمز» از نظر میزان فراگیری و شیوع ویروس کووید (19) میباشد که بر اساس ضوابط مصوب ستاد ملّی مدیریت کرونا و به صورت هفتگی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هر یک از شهرها اعلام میگردد.
2- کلیه دستگاه های اجرایی در همه سطوح تقسیمات کشوری موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند که در وضعیت های سه گانه شرایط هشدار، در ارائه خدمات ضروری آنها به شهروندان و سایر ادارات؛ خلل و وقفه ای ایجاد نگردد و شهروندان در استفاده از خدمات ضروری با مشکل و یا عدم امکان دسترسی مواجه نشوند.
3- دستگاه های اجرایی موظفند با استفاده از سامانه ها و امکانات ایجاد شده دولت الکترونیک ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و غیرحضوری را در دستور کار خود قرار دهند و زمینه دسترسی شهروندان به کلیه خدمات خود را از طریق سامانه های الکترونیکی فراهم کنند. در این رابطه لازم است ضمن سرعت بخشیدن به تکمیل و بهره برداری از طرح ها و برنامه های پیش بینی شده برای توسعه دولت الکترونیک هر دستگاه، زمینه و امکان دسترسی شهروندان به سامانه های ارائه خدمات را به صورت فراگیر و در اسرع وقت فراهم نمایند.
4- به منظور کاهش ترددهای شهروندان و کارکنان دولت در شرایط هشدار، وضعیت حضور کارکنان و فعالیت ادارات در هر یک از وضعیت های اعلامی از سوی قرارگاه عملیاتی ستاد ملّی مدیریت کرونا در ادارات شهرها به شرح زیر خواهد بود:
1- وضعیت «زرد»:
1/ 1 - کارکنان ادارات ارائه دهنده خدمات ضروری و دستگاه های مرتبط با ماموریت های اساسی و مدیریت شهری با 100% (صد درصد) ظرفیت در محل کار حاضر خواهند شد.
2/ 1- در سایر ادارات شهر ارائه خدمات با حضور 3/ 2 (دو سوم) کارکنان انجام خواهد شد.
2- وضعیت «نارنجی»:
1/ 2- ادارات ارائه دهنده خدمات ضروری و دستگاه های مرتبط با ماموریت های اساسی و مدیریت شهری میتوانند با تشخیص بالاترین مقام مسئول (در سطح ملّی یا استان) نسبت به کاهش حضور تا 3/ 1 (یک سوم) کارکنان خود اقدام نمایند.
2/ 2- در سایر ادارات شهر ارائه خدمات با حضور 50% (پنجاه درصد) کارکنان انجام خواهد شد.
3- وضعیت «قرمز»:
1/ 3 - دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری و دستگاه های مرتبط با ماموریت های اساسی و مدیریت شهری میتوانند با تشخیص بالاترین مقام مسئول (در سطح ملّی یا استان) نسبت به کاهش حدود 50% (پنجاه درصد)، کارکنان خود اقدام نمایند، مشروط بر آنکه خللی در ارائه خدمات ضروری بوجود نیاید.
2/ 3- در سایر ادارات شهر ارائه خدمات با حضور حداکثر 3/ 1 (یک سوّم) کارکنان انجام خواهد شد.
3/ 3- کلیه مراکز آموزشی (آموزشگاهها، مدارس، دانشگاهها و...) به طور کامل تعطیل و صرفاً کارکنانی که برای حفاظت فیزیکی و حفاظت تاسیسات و سامانه های الکترونیکی ضروری باشند، حضور خواهند یافت.
5- مدیران و مسئولان ادارات در سطح شهرها موظفند تا پایان هفته جاری ضمن ایجاد آمادگی برای ارائه خدمات ضروری و انجام ماموریت های اصلی، برنامه ریزی لازم برای نوبت بندی کارکنان خود را برای هر یک از وضعیت های سه گانه هشدار انجام و با اعلام شرایط هشدار و تعیین وضعیت شهر از سوی قرارگاه عملیاتی ستاد ملّی مدیریت کرونا، نسبت به کاهش و تنظیم حضور کارکنان متناسب با وضعیت اعلام شده اقدام نمایند. قرارگاه عملیاتی ستاد ملّی مدیریت کرونا در سطح ملّی و استانداری ها و فرمانداری ها مسئولیت نظارت بر این موضوع در سطح شهرها را برعهده خواهند داشت.
6- آن دسته از دستگاه های اجرایی که زیرساخت های لازم برای انجام وظایف کارکنان از منزل (دورکاری) را ایجاد کرده اند، میتوانند از خدمات دورکاری کارکنان خود استفاده نمایند. بدیهی است که دورکاری به معنی انجام وظایف کارکنان از طریق زیرساخت های ایجاد شده و از راه دور میباشد و در این رابطه، کلیه دستگاه های اجرایی موظفند با قید فوریت و اولویت نسبت به ایجاد و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز برای انجام وظایف کارکنان به صورت دورکاری برنامه ریزی و اقدام نمایند به نحوی که عدم حضور کارکنان در وضعیت های هشدار در محل کار به انجام وظایف و ماموریت های اصلی دستگاه و ارائه خدمات به شهروندان لطمه ای وارد نکند.
7- در کلیه وضعیت های سه گانه شرایط هشدار، ماموریت های اداری غیرضرور لغو می گردند و دستگاه های اجرایی موظفند از اعزام کارکنان خود به ماموریت های اداری غیرضرور خودداری کنند. ماموریت های ضروری و اجتناب ناپذیر در وضعیت های «زرد» و «نارنجی » صرفاً با تایید بالاترین مقام مجاز در سطح استان و ماموریت های ضروری در سطح ملّی صرفاً با تایید مقام مجاز در سطح ملّی قابل انجام است.
8- برگزاری جلسات اداری با رعایت پروتکل ها و الزامات ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله شرایط محل جلسه و فضای مورد نیاز برای هر یک شرکت کنندگان و با رعایت محدودیت های زیر قابل انجام است:
1/ 8- تعداد شرکت کنندگان جلسات در وضعیت «زرد» حداکثر 30 نفر.
2/ 8- تعداد شرکت کنندگان جلسات وضعیت «نارنجی» حداکثر 20 نفر.
3/ 8- تعداد شرکت کنندگان جلسات در وضعیت «قرمز» حداکثر 15 نفر.
9- دستگاه های اجرایی در نوبت بندی کارکنان بر اساس بند (4) این بخشنامه لازم است به موارد زیر توجه کنند:
1/ 9- حفاظت از اماکن و ساختمان های اداری و نگهداری تاسیسات برای جلوگیری از حوادث احتمالی در اولویت خواهد بود.
2/ 9- زیرساخت ها و سامانه های ارائه دهنده خدمات الکترونیکی نباید با هیچگونه اختلال و تعطیلی روبرو گردند و لازم است کارکنان مسئول این سامانه ها به تعداد مورد نیاز در محل کار حضور داشته باشند.
3/ 9- محدودیت های حضور کارکنان موضوع ماده (4) این بخشنامه صرفاً در مورد کارکنان شاغل در ادارات شهرها و متناسب با وضعیت هشدار اعلام شده قابل اعمال خواهد بود و کارکنان ارائه دهنده خدمات در مراکز روستایی مانند خانه های بهداشت روستایی، مراکز خدمات جهاد کشاورزی، محیط بانی ها و نظائر آنها و نیز مراکز و تاسیسات واقع در بیرون شهرها مانند تصفیه خانه های آب و فاضلاب، راهداری ها، ایستگاه های تنظیم فشار گاز و برق و نظائر آنها وظایف خود را کمافی السابق انجام خواهند داد.
10- با تخلفات مدیران دستگاه های اجرایی در سطوح مختلف که ضوابط و تکالیف ابلاغی موضوع این بخشنامه را رعایت ننمایند بر اساس بند (1) مصوبات سی و سومین جلسه ستاد ملّی مدیریت کرونا (موضوع بخشنامه شماره 290823 مورخ 5/ 6/ 1399 سازمان اداری و استخدامی کشور برخورد خواهد شد.
جمشید انصاری