فصل دوم - تشکیلات دفتر

از آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی
دفتر از مدیر دفتر، کارشناس حقوقی و کارکنان دفتری تشکیل می‌شود.
شرایط مدیر دفتر و کارشناس حقوقی به شرح زیر است:
الف - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛
ب- پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛
پ- تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی؛
ت- دارا بودن مدرک کارشناسی با بالاتر در رشته‌های مرتبط با حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی و علوم قضایی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو یا بالاتر از حوزه های علمیه؛
ث - داشتن حداقل بیست و چهار سال سن برای مدیر دفتر و حداقل بیست و دو سال برای کارشناس حقوقی؛
ج- دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد؛
چ- عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی؛
ح- دارا بودن مدرک مهارت کار با رایانه از مراجع معتبر؛
خ - نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری؛
د- عدم اعتیاد به مواد مخدر؛
ذ - عدم وابستگی به احزاب و گروهک های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران با هواداری آنها.
صدور پروانه دفتر توسط رییس مرکز منوط به احراز شرایط زیر است:
الف- شرکت در آزمون تخصصی و کسب حداقل هفتاد درصد نمره تراز میانگین یک درصد حائزان بالاترین نمره تراز؛
ب - دارا بودن حداقل سه سال سابقه کار مرتبط برای دارندگان مدرک کارشناسی یا سطح دو حوزه علمیه، دو سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه حوزه علمیه و یک سال برای دارندگان مدرک دکتری تخصصی یا سطح چهار حوزه علمیه.
افراد زیر نمی توانند به عنوان مدیر و کارشناس حقوقی در دفتر فعالیت کنند:
الف- مستخدمان دستگاههای موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛
ب- شاغلان به امر تجارت موضوع ماده 2 قانون تجارت؛
پ- وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری.
در مواردی از قبیل فوت، حجر، استعفاء، لغو مجوز و سایر مواردی که منجر به عدم امکان حضور مدیر دفتر شود، نحوه اداره دفتر به موجب دستورالعملی است که توسط رییس مرکز ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه تهیه و ابلاغ می‌شود.