هیات وزیران در جلسه مورخ 1366/7/19 بنا به پیشنهاد شماره 7397/7 مورخ 1366/7/1 نهضت سوادآموزی و با توجه به بند ج ماده 4 و تبصره 1 ماده 5اساسنامه نهضت سوادآموزی به منظور سوادآموزی کارکنان وریشهکن نمودن بیسوادی، آییننامه سوادآموزی کارکنان کشور را به شرح زیر تصویب نمودند:
آییننامه سوادآموزی کارکنان کشور
ماده 1 (اصلاحی 1376/02/31)- کلیه وزارتخانهها، موسسات، شرکتهای دولتی، شهرداریها، بانکها، نهادهای انقلاب اسلامی،
موسسات دارای مدیریت دولتی، کارگاهها وکارخانجات وابسته به دولت، ملی شده و تحت نظارت دولت و
همچنین سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و در این آییننامه به اختصار‹‹دستگاه›› نامیده
میشوند مکلفند با رعایت مفاد این آییننامه نسبت به تشکیل کلاسهای سوادآموزی (مقدماتی، تکمیلی) و پایانی یا پنجم بزرگسالان برای بیسوادان و نوسوادان خود اقدام وهماهنگ با نهضت سوادآموزی پس از ابلاغ این مصوبه بر اساس امکانات و حداکثر مدت زمانی که نهضت تعیین خواهد نمود بیسوادان مجموعه خود را باسواد نمایند.
ماده 2 - مدت هر کلاس سوادآموزی به طور عادی حداقل 8 ساعت در هفته و مجموعاً 488 ساعت اداری
میباشد.
دوره فشرده مقدماتی به مدت 50 روز و دوره فشرده تکمیلی به مدت 75 روز و ساعات تدریس در کلاسهای
مذکور روزانه 6 ساعت خواهد بود.
ماده 3 - حداکثر فاصله بین دو دوره مقدماتی و تکمیلی 30 روز میباشد.
ماده 4 - تعداد سوادآموزان هر کلاس و برنامههای آموزشی دستگاهها بر اساس آییننامه آموزشی نهضت
سوادآموزی خواهد بود.
ماده 5 - کلاسهای سوادآموزی کارکنان در ساعات اداری تشکیل خواهد شد لکن چنانچه امکان تشکیل کلاس در
ساعت اداری میسر نباشد کلاسها به پیشنهاددستگاه و با موافقت نهضت سوادآموزی در غیر ساعات اداری
تشکیل میگردد.
ماده 6 - در دستگاههائی که تعداد سوادآموزان آن از 5 نفر کمتر باشد، کلاس سوادآموزی با دستگاه همجوار به صورت مشترک و حتیالامکان با حداکثر ظرفیت تشکیل خواهد شد. در صورتی که امکان تشکیل کلاس با دستگاه
همجوار وجود نداشته باشد دستگاه مکلف است سوادآموزان را به کلاسهای آزاد نهضت سوادآموزی که در خارج
از دستگاهها تشکیل میگردد معرفی و تسهیلات لازم را در این خصوص فراهم نماید.
ماده 7 - دستگاهها ملکفند ترتیبی دهند که سوادآموزان بتوانند در ساعات اداری به طور مرتب در کلاسهای
سوادآموزی شرکت نمایند. افراد کمتر از 45 سال دراولویت قرار خواهند گرفت.
ماده 8 - اوقات شرکت سوادآموز در کلاس سوادآموزی متشکله در ساعات اداری جزء ساعات کار وی محسوب میشود.غیبت غیر موجبه سوادآموزان از کلاسهای مزبور غیبت از محل کار تلقی و دستگاه مربوط مکلف است از حقوق وی طبق مقررات کسر نماید. در موادیکه کلاس در غیر ساعات اداری تشکیل میشود 2 برابر اوقات شرکت سوادآموز در کلاس جزء اضافه کار وی محسوب میگردد.
ماده 9 (اصلاحی 1376/02/31)- هر سوادآموز مجموعاً 2 بار میتواند در هر دوره سوادآموزی اعم از مقدماتی یا تکمیلی و پایانی یا پنجم بزرگسالان در کلاس شرکت نماید.
ماده 10 (اصلاحی 1370/07/14)- دستگاهها مکلفند به سوادآموزانیکه دوره مقداماتی یا تکمیلی را با موفقیت به پایان میرسانند همچنین به سواد آموزانی که به نحوی موفق به گذراندن دوره های پایانی و پنجم بزرگسالان می گردند به ازاء هر دوره مبلغ بیست و پنج هزار ریال از محلاعتبارات مربوط به عنوان پاداش قبولی پرداخت نمایند، این پاداش مانع دریافت پاداشهای خدمتی نخواهد بود.
ماده 11 - آموزشیاران مورد نیاز از میان کارکنان متعهد هر دستگاه که حداقل دارای مدرک دیپلم و قادر به تدریس هستند از سوی دستگاه انتخاب و جهتآموزش به نهضت سوادآموزی معرفی میشوند.
تبصره - معرفی افراد دارای مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم نیز در صورتی که به تشخیص نهضت سوادآموزی قادر
به تدریس باشند بلامانع است.
ماده 12 - آموزشیاران منتخب دستگاهها که حداقل 40 نفر سوادآموز را به مرحله قبولی در دورههای مقدماتی
یا تکمیلی برسانند در صورتی که مشمول قانونکار باشند از 5% افزایش دستمزد و چنانچه مشمول قانون استخدام کشوری باشند از یک پایه تشویقی بهرهمند خواهند شد. به علاوه به ازای هر نفر قبولی مبلغ2000 ریال به عنوان پاداش حسن انجام خدمت از محل اعتبارات دستگاه مربوط به ایشان پرداخت میگردد.
تبصره 1 - آموزشیارانیکه از نظر مقررات استخدامی از حداکثر پایههای پیشبینی شده بهره مند گردیده اند در
صورت احراز شرایط فوق 15 روز حقوق و مزایا به عنوان تشویقی دریافت خواهند داشت.
تبصره 2 - دستگاههائی که دارای مقررات خاص هستند و در قوانین استخدامی آنها پایه و یا عناوین مشابه
پیشبینی نشده است نحوه تشویقات آموزشیاران ذکرشده در این ماده از طریق سازمان امور اداری و استخدامی
کشور و نهضت سوادآموزی تعیین خواهد شد.
ماده 13 - به آموزشیاران منتخب دستگاهها که در ساعات غیر اداری تدریس نمایند 2 برابر ساعات تدریس طبق
مقررات دستگاه اضافه کار ساعتی از محلاعتبارات دستگاه مربوط پرداخت خواهد شد.
ماده 14 - حقالزحمه آموزشیارانیکه از سوی نهضت سوادآموزی در دستگاهها به تدریس اشتغالور نزد از محل
اعتبارات همان دستگاه طبق آییننامه مالینهضت سوادآموزی پرداخت خواهد شد.
ماده 15 - دستگاهها مکلنفد در صورت وجود اعتبار، آموزشیارانی را که حداقل سه دوره در کلاسهای سوادآموزی تدریس نموده و مجموعاً 90% قبولیداشتهاند به سفرهای زیاراتی داخل یا خارج از کشور اعزام نمایند.
ماده 16 - تامین وسایل آموزشی و فراهم آوردن محلی مناسب جهت تشکیل کلاس به عهده دستگاه ذیربط و
تامین مواد آموزشی با نهضت سوادآموزی است.
ماده 17 - کلیه دستگاهها از تاریخ تصویب این آییننامه حق استخدام افراد بیسواد را نخواهند داشت.
ماده 18 - مسئول هر دستگاه مکلف است یک نماینده تامالاختیار جهت اجراء و پیگیری این مصوبه انتخاب و به منظور ایجاد هماهنگی لازم به نهضتسوادآموزی معرفی نماید.
مسئولیت محو بیسوادی از هر مجموعه به عهده دستگاهها میباشد.
ماده 19 - از تاریخ تصویب این آییننامه مفاد مصوبه شماره 98956 مورخ 19/12/63 و مصوبه شماره 16034 مورخ 1/6/65 هیات وزیران لغو میگردد.
میرحسین موسوی - نخستوزیر