ماده 1 - دانشگاه تا آخر مهر ماه هر سال بودجه سال بعد را در دو قسمت زیر تهیه و پس از تصویب کمیسیون مالی مصرح در ماده 14 جهت منظور نمودن در بودجه کل کشور به اطلاع وزیر فرهنگ به وزارت دارائی ارسال میدارد:
الف - بودجه دانشکده ها (به استثنای دانشکده پزشگی [پزشکی ]) و دانشسرایعالی و سایر موسسات ضمیمه.
ب - بودجه دانشکده پزشگی [پزشکی] و بیمارستانها و موسسات تابعه آن.
ماده 2 - هر یک از دانشکده ها و موسسات تابعه آن بودجه مستقلی خواهند داشت که تحت نظر رئیس دانشکده مربوط بمصرف خواهد رسید.
ماده 3 - در مورد اشخاصیکه صلاحیت دانشیاریشان به تصویب شورای دانشگاه یا کمیسیون مقرر در ماده پنجم آیین نامه اجرای ماده 16 قانون تاسیس دانشگاه رسیده باشد مدتی که پس از تصویب صلاحیت دانشیاری در دانشگاه تدریس کرده باشند در موقع اعطای رتبه دانشیاری جزء سابقه خدمت رسمی محسوب خواهد شد و با احتساب بر طبق مقررات ماده 12 قانون آموزش اجباری ملاک رتبه دانشیاری آنان خواهد بود.
ماده 4 - کسانی که با رتبه پزشگ [پزشک] یکمی وظایف تعلیماتی را در دانشگاه انجام میدهند در صورتی که صلاحیت دانشیاری آنان به تصویب شورای دانشگاه برسد با پایه یک دانشیاری در خدمت ابقاء میگردند - حقوق پایه دانشیاری آنان از محل حقوق پزشگی [پزشکی] که دریافت میدارند قابل پرداخت است و تفاوت حقوق و کمک پایه دانشیاری خود را با حقوق و کمک پایه پزشگ [پزشک] یکمی دریافت خواهند داشت تا به تدریج در اثر ارتقاء تامین میشود.
ماده 5 - دانشگاه میتواند بدانشمندانی که دارای تالیفاتی هستند و بتصدیق شورای دانشگاه دارای مقام شامخ علمی و ادبی بوده و در تاریخ تصویب این قانون در دانشگاه تدریس میکنند رتبه استادی اعطاء نماید. شورای دانشگاه مکلف است در عرض یکماه از تاریخ اجرای این قانون کسانی را که مشمول این قانون هستند به رای مخفی تعیین نماید - رتبهاستادی این اشخاص از روی سنواتی که در دانشگاه تدریس کردهاند و بر طبق ماده 12 قانون آموزش اجباری یا از روی مجموع وجوهی که از دانشگاه بابت تدریس و یا از خزانه دولت دریافت مینمایند تشخیص میشود باین نحو که مجموع وجوه مذکور با حقوق ثابت پایه های استادی تطبیق و بهر پایه که نزدیکتر باشد آن پایه تشخیص خواهد شد.
ماده 6 - دانشگاه تهران میتواند کسانی را که تحصیلات فوق لیسانس دارند بر طبق شرایطی که شورای دانشگاه معین خواهد کرد برای تدریس نظری و عملی به عنوان (معلم دستیار) استخدام کند معلمان دستیار با رتبه سه دبیری استخدام خواهند شد و از هر حیث تابع مقررات مربوط بدبیران خواهند بود.
ماده 7 - دانشکده های پزشگی [پزشکی] و دامپزشگی [دامپزشکی] میتوانند برای بخشهای بیمارستانها و آزمایشگاهها از پزشگان [پزشکان] و پزشگانی [پزشکانی] که از دانشکده های پزشگی [پزشکی] و دامپزشگی [دامپزشکی] داخلی و یا خارجی فارغ التحصیل میشوند پس از فراغت از تحصیل برای دستیاری با مسابقه استخدام نماید و پس از چهار سال آنها را به وزارت بهداری و کشاورزی انتقال بدهد که بشهرستانها برای انجام خدمت خارج از مرکز اعزام دارد مگر اینکه در مسابقه ریاست درمانگاهی و یا دانشیاری توفیق حاصل نمایند در این صورت از انجام خدمت خارج از مرکز معاف خواهند بود.
ماده 8 - دانشگاه میتواند از تاریخ تصویب این قانون در مدت پنجسال تحصیلی هر سال از هر یک از رشته های علوم دانشسرای عالی دو نفر فارغ التحصیل را برای رفع احتیاجات تعلیماتی خود با مسابقه استخدام نماید.
ماده 9 - وزارت دارائی مکلف است در اول هر سه ماه اعتبار سه ماهه دانشگاه تهران را بماخذ سه دوازدهم بودجه مصوبه آن سال و در صورتی که بودجه آن سال به تصویب مجلس شورای ملی نرسیده باشد بماخذ سه دوازدهم بودجه سال قبل در اختیار دانشگاه بگذارد و دانشگاه مکلف است که اعتبار مزبور را در اختیار و حساب مخصوص هر یک از دانشکده ها و دانشسرایعالی بگذارد.
ماده 10 - دانشگاه حساب یا حسابهای مخصوصی به نام دانشگاه و دانشکده ها با اطلاع خزانه داری کل در بانک ملی ایران باز نموده و اعتبارات دریافتی را به حسابهای مزبور منتقل و هزینه های مربوطه را از آن حسابها پرداخت خواهد نمود.
ماده 11 - رئیس حسابداری دانشگاه و رئیس حسابداری دانشکده پزشگی [پزشکی] و بیمارستانها و موسسات ضمیمه آن از طرف وزارت دارائی با موافقت رئیس دانشگاه تعیین و سمت ذیحسابی دانشگاه و دانشکده پزشگی [پزشکی] را دارا میباشند.
تبصره - معاون حسابداری دانشگاه و روسای حسابداری دانشکده ها از بین کارمندان مطلع دانشگاه به پیشنهاد رئیس حسابداری دانشگاه و تصویب رئیس دانشگاه منصوب میشوند.
ماده 12 - حسابهای دانشگاه در آخر هر ماه با امضا رئیس دانشگاه و رئیس حسابداری دانشگاه تهیه و پس از گواهی ممیز حساب به وزارت دارائی فرستاده خواهد شد.
تبصره 1 - حسابهای دانشکده پزشگی [پزشکی] و بیمارستانها و موسسات ضمیمه آن بامضای رئیس دانشگاه و رئیس دانشکده پزشگی [پزشکی] و رئیس حسابداری آن دانشکده خواهد بود.
تبصره 3 - دانشگاه موظف است در آخر هر سال وضع حساب سالیانه و ترازنامه عملیات خود را به تصویب کمیسیون مالی مذکور در ماده 14رسانیده و با امضای ممیزین حساب به وزارت دارائی بفرستد.
ماده 13 - دانشکده پزشگی [پزشکی] و بیمارستانها و موسسات تابعه آن مجازند درآمد حاصله از آزمایشگاه ها و بیمارستانها و قراردادهای منعقده با شرکتهای بیمه و نظایر آن را که برای معالجه بیماران به دست میآورند با تصویب کمیسیون مالی مذکور در ماده 14 بمصرف توسعه و تکمیل موسسات خود برسانند.
سایر درآمدهای اختصاصی دانشگاه با تصویب شورای دانشگاه بمصرف توسعه و تکمیل دانشکده ها و موسسات دانشگاه خواهد رسید.
ماده 14 - بدانشگاه اجازه داده میشود که کلیه احتیاجات خود را بدون رعایت مناقصه تحت نظر کمیسیون مالی ببهای عادله تهیه نماید کمیسیون مالی مرکب است از رئیس دانشگاه یا معاون او که نمایندگی وزیر فرهنگ را هم خواهد داشت و معاون وزارت دارائی و روسای دانشکده ها و یا معاونین آنها و یکنفر از استادان دانشکده پزشگی [پزشکی] که برای مدت یک سال از طرف شورای آن دانشکده انتخاب میشود و رئیس حسابداری دانشگاه و رئیس حسابداری دانشکده پزشگی.[پزشکی]
تبصره - آیین نامه های اجرایی مربوط باین ماده را کمیسیون مالی تنظیم و پس از تصویب شورای دانشگاه به موقع اجرا خواهد گذاشت.
ماده 15 - هیچ یک از کارکنان دانشگاه اعم از تعلیماتی و فنی و بیمارستانی و اداری و اعضاء کمیسیون مالی بدون تصویب شورای دانشکده مربوطه حق معامله با دانشگاه را مستقیم یا غیر مستقیم نخواهد داشت و در صورت ثبوت و تخلف متخلفین در محکمه اداری تعقیب و مجازات خواهد شد.
ماده 16 - نظر بوضع خاصی که دانشگاه و موسسات ضمیمه و مخصوصاً دانشکده پزشگی [پزشکی] و بیمارستانها و موسسات تابعه آن دارد و نوع کار آنها با ساعات اداری مطابقت نمیکند کمیسیون مالی آیین نامه مخصوصی که به تصویب شورای دانشگاه رسیده باشد جهت هزینه های عمومی و پرداخت فوق العاده مخصوص که برای هر طبقه از کارکنان که تمام وقت آنها صرف امور مربوط بدانشگاه و بیمارستانها میشود وضع و تصویب خواهد نمود واین فوق العاده از محل بودجه دانشگاه و دانشکده پزشگی [پزشکی] قابل پرداخت میباشد.
ماده 17 - دانشگاه و دانشکده پزشگی [پزشکی] میتوانند مانده اعتبارات مواد بودجه و ساختمانی هر سال را و همچنین سایر کمکهائی را که ممکن است در بودجه کل کشور و یا از محلهای دیگری برای دانشگاه منظور گردد در سال بعد بمصرف برسانند و نیز در موارد ضروری با تصویب کمیسیون مالی اصلاح بودجه صادر نموده و به موقع اجرا بگذارند.
ماده 18 - هر گاه موسسات دیگری از قبیل دانشکده ها و آموزشگاهها و بیمارستانها در مرکز و شهرستانها ضمیمه دانشگاه بشود مشمول مقررات این قانون خواهد بود.
ماده 19 - وزارت فرهنگ و وزارت دارائی مامور اجرای این قانون میباشند.
چون به موجب تبصره قانون الغاء کلیه لوایح مصوب آقای دکتر مصدق ناشیه از اختیارات دولت مکلف است لوایحی که ادامه اجرای آنها را ضروری میداند ظرف مدت پانزده روز به هر یک از مجلسین تقدیم نماید و لوایح نامبرده که با رعایت ماده چهار آیین نامه مشترک ظرف مدت سه ماه به تصویب کمیسیون های مشترک برسد تا تصویب نهایی مجلسین قابل اجرا خواهد بود بنابراین لایحه قانونی امور مالی دانشگاه که در تاریخ 14 /12 /33 [1333] به تصویب کمیسیونهای مشترک مجلسین رسیده موقتاً قابل اجرا میباشد.
رئیس مجلس شورای ملی - رضا حکمت
رئیس مجلس سنا - ابراهیم حکیمی