عطف بنامه شماره 61006 مورخ 16/8/62 منضم به فتوکپی نامه انتقادات مردم به اطلاع میرساند:
1- در ماده 5 لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زائد مصوب 27/6/58 شورای انقلاب اسلامی ایران استفاده غیر مجاز از اتومبیل دولتی را تصرف غیر قانونی در اموال دولت دانسته و در این مورد استفاده کننده مسئول عواقب آن است.
2- به موجب ماده 2 لایحه قانونی مذکور در سال 58 آیین نامه اجرایی اتومیبلها به شماره 65935 مورخ 18/10/58 تنظیم و کلیه موارد لزوم در جهت نحوه استفاده قید و در سالجاری نیز آیین نامه اصلاحی و تکمیلی را با در نظر گرفتن تمامی جوانب و مشکلات موجود تنظیم و به شماره 16/5323/2419 مورخ 24/3/62 بتمامی وزارتخانه ها، سازمانها، شرکتها، بانکها، موسسات دولتی سطح کشور جهت اجرا ابلاغ نموده است بخصوص در فصل اول این آیین نامه در 16 ماده نحوه استفاده عنوان گردیده است.
3- پیرو آیین نامه مذکور و با توجه به تذکرات به جای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بخشنامه شماره 16/1432/3086 مورخ 10/2/62 تهیه و بکلیه دستگاههای اجرایی سطح کشور ارسال گردیده و همزمان برای عده ای از همکاران این وزارت حکم و کارت مجاز کنترل و بازرسی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی در ساعات غیر اداری و ایام تعطیل به عنوان مامورین گشت تهیه و ابلاغ گردیده که تاکنون با توجه بسوابق موجود و برابر گزارش مامورین گشت این وزارت بیش از 200 مکاتبه راجع به عدم بغل نویسی - استفاده غیر مجاز خانوادگی - مسافربری - بارکشی و یا اتومبیلهای شماره بنفش شهرستان که در تهران مشاهده شده اند مورد پیگیری واقع شده و مراتب به دستگاههای ذیربط منعکس گردیده است.
4- برای اینکه موضوع در تمام استانها مورد توجه قرار گیرد بادارات کل امور اقتصای و دارائی اعلام گردیده تا با همآهنگی استانداران محترم استانها بطرق ممکنه در کلیه استانها بتوانند جلو سوء استفاده از اتومبیلهای دولتی در وقت اداری و استفاده غیر مجاز در خارج از وقت اداری را بگیرند و در صورت لزوم با تشریک مساعی دستگاههای انتظامی نسبت به متوقف ساختن اتومبیلهائیکه مور سوء استفاده واقع شده اند گرفته شود.
5- اخیراً طی بخشنامه شماره 16/15271/22964 مورخ 24/6/62 نیز اجرای دقیق آیین نامه نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی تاکید شده است چنانچه اقدامات همه جانبه به شرح فوق چندان موثر واقع نشود و بعضی از دستگاهها به موضوع فوق کمتر توجه نمایند ناچاراً برای برخورد قاطع و همه جانبه و کنترل دقیقتر به منظور جلوگیری از استفاده نامشروع و غیر قانونی از اتومبیلهای دولتی از دستگاههای انتظامی (شهربانی - ژاندارمری) درخواست گردد تا در صورت مشاهده موارد تخلف اعم از استفاده از اتومبیلهای فاقد بغل نویسی یا استفاده شخصی از اتومبیلهای دولتی و همچنین استفاده غیر مجاز از اتومبیلهای دولتی در خارج از وقت اداری و بدون پروانه مجاز مراتب را مربوط به هر دستگاه اجرایی که باشد با ذکر مشخصات اتومبیل - راننده و سرنشین با محموله و تاریخ و زمان مربوط در اسرع وقت باداره کل کارپردازی این وزارت منعکس شود تا اقدام متناسب در آن مورد معمول و بدین ترتیب جلو سوء استفاده از اتومبیلهای دولتی که شرعاً و قانوناً درشان کارکنان دولت جمهوری اسلامی نیست گرفته شود و هر چندگاه نخست وزیری را در جریان امر قرار دهیم.
از طرف وزیر امور اقتصادی و دارائی