هیات وزیران در جلسه 6 آبان ماه 1325 برحسب پیشنهاد شماره 1568/6847 مورخه 1325/8/1 وزارت راه تصویب نمودند آییننامه استفاده از سرسره بندر پهلوی برای تعمیر کشتی که ضمیمه این تصویبنامه است به موقع اجراء گذارده شود.
آییننامه استفاده از سرسره بندرپهلوی برای تعمیر کشتی
ماده 1- استفاده از سرسره بندر پهلوی برای تعمیر کشتی بشرایط ذیل اجازه داده میشود:
ماده 2- صاحب کشتی باید قبلا درخواست کتبی خود را برای استفاده سرسره جهه تعمیر کشتی متعلق بخود با تعیین جزئیات مربوطه کشتی تسلیم اداره بندرپهلوی نماید.
ماده 3- کشتی باید اقلا بیست و چهار ساعت از بالا کشیدن روی سرسره در محل حاضر شود تا اندازههای آن توسط مامورین مربوطه رسیدگی شده و مقدمات بالا کشیدن آن فراهم شود.
ماده 4- مامورین مربوطه کشتی باید در موقع بالا کشیدن و بآب انداختن کشتی حاضر بوده و دستورات متصدی سرسره را در ضمن عملیات فوق اجرا نمایند.
ماده 5 - مسئولیت حفاظت کشتی و متعلقات آن در روی سرسره با مامورین خود کشتی میباشد.
ماده 6 - در صورتی که کشتی بخاری باشد باید آتشخانه آن قبل از بالا کشیدن خاموش شود تا بآب انداختن آن خاموش بماند.
تبصره - در این صورت مانور لازم توسط کشتی یدککش بندر صورت میگیرد. (برای بهای آن به ماده16 مراجعه شود).
ماده 7- مامورین کشتی نباید در مدتی که کشتی روی سرسره است در آن کشتی و یا در محوطه سرسره مسکن نمایند.
ماده 8 - کلیه عملیات اعم از کار و یا تهیه مصالح و لوازم به عهده و بمسئولیت صاحب کشتی خواهد بود و هزینه آنها نیز مستقیما توسط خود صاحب کشتی پرداخت خواهد شد.
ماده 9- بالا کشیدن و بآب انداختن کشتی باید در ساعات اداری اداره بندر صورت گیرد ولی صاحب کشتی میتواند عملیات تعمیر را در غیرساعات اداری نیز ادامه دهد و در هر حال از ساعت ده شب تا شش صبح کار تعطیل خواهد بود.
تبصره - در صورتی که انجام کاری در هشت ساعت تعطیل فوق ضرورت یابد با موافقت اداره بندر استثنااً انجام خواهد شد.
ماده 10- اداره بندر ممکن است یک دستکاه[دستگاه] کمپرسور و یک دستکاه [دستگاه]ماشین جوش برقی و یک دستکاه[دستگاه] جوش اکسیژن در مواقعی که مورد احتیاج خود اداره نباشد بصاحب کشتی برای کارهای تعمیر کشتی کرایه دهد. [به ماده سیزده مراجعه شود.]
ماده 11- اداره بندر ممکن است پس از تامین کارهای خود اداره لوازمات و قطعاتیرا نیز که مورد احتیاج تعمیر کشتی باشد در کارخانه خود طبق سفارش صاحب کشتی در مقابل دریافت هزینه آن تعمیر نموده و یا بسازد. (به ماده15 مراجعه شود.)
هزینه و بهای کارها
ماده 12- صاحب کشتی باید مبالغ ذیل را برای استفاده از سرسره جهه کشتی خود بپردازد:
| هزینه بآب انداختن بریال | کرایه سرسره برای 24ساعت بریال | هزینه بالا کشیدن بریال | نوع کشتی |
| 450 ریال | 500 ریال | 1700ریال | 1- کشتیهای الی300تن ظرفیت غیرخالص |
| 700 ریال | 850 ریال | 2100 ریال | 2- کشتیهای301 الی499 |
| 900 ریال | 1400 ریال | 2550 ریال | 3- کشتیهای 500 تن ببالا |
تبصره 1- کسر یک روز توقف در روی سرسره یکروز تمام محسوب خواهد شد.
تبصره 2- مدت توفق روی سرسره کمتر از دو روز نخواهد بود.
تبصره 3- هزینه بالاکشیدن و بآب انداختن کشتی و همچنین کرایه دو روز قبلا دریافت میشود.
تبصره 4- کرایه بقیه مدت توفق کشتی روی سرسره باید قبل از بآب انداختن آن صورت کیرد[گیرد] و هرگاه صاحب کشتی در پرداخت آن تاخیر نماید اداره بندر میتواند کشتی را بآب انداخته و در کنار بارانداز تا تاریخ پرداخت طلب خود نکاهدارد[نگاهدارد] و در این صورت صاحب کشتی باید روزی 100 ریال برای هزینه نگاهداری کشتی به پردازد.[بپردازد]
ماده 13- کرایه ماشینهای موضوع ماده10 به قرار ذیل خواهد بود.
کرایه کمپرسور ساعتی 25 ریال.
کرایه دستگاه جوش برقی با جوشکار و برق بدون مصالح ساعتی 70 ریال.
کرایه دستگاه جوش اکسیژن با جوشکار بدون مصالح ساعتی20 ریال.
ماده 14- هزینه مصرفی از قرار کیلواتی[کیلوواتی] 4ریال دریافت خواهد شد.
ماده 15- بهای تعمیر و ساخت قطعات کشتی در کارخانه اداره بندربه میزان هزینه واقعی آن طبق براورد اداره بندر که قبلاً مورد قبول صاحب کشتی قرار کرفته[گرفته] باشد دریافت میشود.
تبصره - خرید و تحویل مصالح لازم برای تعمیر و یا ساخت قطعات مذکور با خود صاحب کشتی خواهد بود.
ماده 16- کرایه کشتی یدک کش برای یدککش کشتیهای بخار موضوع ماده6 تبصره یک از قرار ساعتی 150 ریال دریافت میشود.
ماده 17- اداره بندر نهایت کوشش را برای انجام صحیح کارهای مربوطه خواهد نمود ولی مسئولیت هیچکونه[هیچگونه] عیب و یا علتی که در ماشینها و یا کارخانه و یا جریان برق و امثال آن پیش بیاید یا حوادثی که در روی سرسره و کارگاه رخ دهد به عهده نمیگیرد.
ماده 18- وصول درآمدهای حاصله طبق مقررات مالی انجام و درآمد مذکور عیناً به اداره دارائی محل تسلیم خواهد شد.