آیین‌نامه اجرایی ماده (66) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

مصوب 1386/04/03 هیات وزیران

هیات وزیران درجلسه مورخ 1386/4/3 بنا به پیشنهاد شماره 99743 /100 مورخ 1385/6/15 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (66) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1383 -، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود -

ماده 1- کلیه دستگاههای اجرایی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موظفند اعتبار مندرج در تبصره (1) ماده (1) این آیین‌نامه را صرف اجرای فعالیتهای مدیریت سبز به شرح زیر نمایند:
الف - استقرار نظام مدیریت محیط زیستی شامل شناسایی مواردی که نیاز به بهبود مستمر یا اصلاح دارند، تدوین و اجرای برنامه اصلاحی آنها، آموزش، جلب مشارکت کارکنان، ممیزی و گزارش‌دهی.
ب - مصرف حداکثر پانزده درصد (15%) از اعتبار فعالیت مزبور برای اطلاع‌رسانی و تنویر افکار کارکنان.
پ - مصرف بهینه حامل‌های انرژی از طریق ترمیم ساختان‌ها و استفاده از وسایل و تجهیزات کم مصرف، انرژی‌های نو، اصلاح روشهای حمل و نقل با هدف کاهش مصرف سوخت و استفاده از گاز طبیعی.
ت - مصرف بهینه آب با استفاده از فنآوریهای مناسب و اصلاحات لازم و ارتقای آگاهی کارکنان.
ث - کاهش مصرف کاغذ با توجه به نوع فعالیت دستگاهها و موسسات (استقرار نظام مکاتبات رایانه‌ای).
ج - مصرف بهینه مواد اولیه، مواد مصرفی و تجهیزات.
چ - کاهش تولید پسماند از طریق بهره‌گیری از فنآوریهای مناسب و افزایش بهره‌وری.
ح - بهبود نظام تعمیر و نگهداری وسایل و تجهیزات به جای تعویض.
خ - بازیافت ضایعات، تصفیه و بازچرخان آب در جهت ایجاد فضای سبز و سایر موارد.
د - استفاده از تکنولوژی‌های پاک و سازگار با محیط زیست برای کنترل و بهینه‌سازی مصرف.
ذ - کاهش مصرف مصنوعات یک‌بار مصرف پایدار در محیط زیست.
ر - جایگزینی سوخت مناسب در مناطق روستایی و عشایری به جای هیزم.

تبصره 1- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبار مورد نیاز دستگاهها را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید.

تبصره 2- شرکتها و واحدهای تولیدی از محل اعتبار یک در هزار موضوع بند «د» ماده (45) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین - مصوب 1373- هزینه‌های مربوط را تامین خواهند نمود.

ماده 2- سازمان حفاظت محیط زیست موظف است به منظور انتقال سریع تجربه‌های موفق داخلی و خارجی، در اختیار گذاردن روشها و فنآوریهای مناسب، تدوین برنامه‌های اجرایی موارد مرتبط با مدیریت سبز، سامانه دولت سبز را به هنگام نماید.

ماده 3- دستگاههای اجرایی موظفند هر سه ماه یک‌بار، گزارش پیشرفت کار را به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نمایند تا پس از ارزشیابی بر اساس شاخصها و جمع‌بندی، هر شش ماه یک‌بار به هیئت‌وزیران ارائه شود.

پرویز داودی - معاون اول رئیس‌جمهور

دریافت فایل پی‌دی‌اف