فصل اول - هدف
در مجتمع آموزشی بین المللی، ارزشیابی از فعالیت های آموزشی و پرورشی از وظایف معلمان است که به منظور کارآیی و اثربخشی مجتمع و مشارکت فعال دانش آموزان در فرایند یاددهی ویادگیری جهت نیل به هدفهای زیر انجام می پذیرد.
1-ارزیابی مستمر پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان.
2-آگاه ساختن دانش آموزان از میزان پیشرفت تحصیلی و تربیتی خود و نیز مطلع ساختن اولیای آنان از وضعتی تحصیلی فرزندانشان.
3-پرورش استعدادها و پرورش روحیه تلاش، ابتکار و رقابتهای سالم در دانش آموزان.
4-حصول اطمینان از تحقق شرایط لازم به منظور ارتقای دانش آموزان به پایه تحصیلی بالاتر.
5-به دست آوردن قسمتی از اطلاعات مورد نیاز برای ارزشیابی از کیفیت و محتوای برنامه های آموزشی، روشها و وسایل تدریس و کار مجتمع.
6-تشخیص استعدادها و علائق دانش آموزان به منظور راهنمایی آنان در فعالیت های آینده.
فصل دوم - کلیات:
ماده 1- امتحانات مجتمع در دو نوبت برگزار میشود، امتحانات نوبت اول لغایت دهم بهمن ماه و امتحانات نوبت دوم لغایت پایان خرداد ماه هر سال برگزار خواهد شد. در ایام امتحانات نوبت اول کلاسهای درس دایر خواهد بود. در امتحانات نوبت دوم دایر بودن کلاسهای درس الزامی نیست.
تبصره 1- امتحانات نوبت های اول و دوم از مطالب تدریس شده همان نوبت به عمل میآید و اوراق امتحانی به وسیله معلمان مربوط تصحیح میگردد.
تبصره 2- نمره امتحان هر درس در نوبت اول با احتساب ضریب یک و در نوبت دوم با احتساب ضریب 2 در کارنامه درج میگردد.
ماده 2- نمره امتحان هر درس در هر نوبت میانگین نمره امتحان پایانی و نمره ارزشیابی مستمر همان نوبت خواهد بود که بر مبنای 20 مشخص میشود.
تبصره 1- نمره ارزشیابی مستمر با توجه به میزان مشارکت دانش آموز در فعالیت های یادگیری از طریق بررسی تکالیف درسی، انجام پرسشهای تدریجی، بررسی فعالیت های مرتبط با درس خارج از کلاس و نظایر آن تعیین میشود. نمره این ارزشیابی ها در دفتر کلاس و دفتر خصوصی معلم ثبت و براساس آنها نمره اررشیابی مستمر حداکثر ده روز قبل از برگزاری امتحانات هر نوبت تحویل مسئول مدرسه میگردد. حداقل 5 نمره از نمره ارزشیابی مستمر به فعالیت های خارج از کلاس اختصاص می یابد.
تبصره 2- نمره امتحانی نوبت شهریور ماه صرفاً بر مبنای امتحان پایانی خواهد بود که از تمام محتوای کتاب درسی به عمل میآید و نمره ارزشیابی مستمر نوبت دوم در آن دخالت نخواهد داشت.
تبصره 3- معلمان باید نمره های ثبت شده در دفتر خصوصی را در صورت مرخصی یا انتقال از طریق مجتمع به معلم جدید تحویل دهند.
تبصره 4- مدیر مجتمع موظف است در طول هر نوبت حداقل یک بار(حدود یکماه قبل از امتحانات) دانش آموز و ولی وی رااز نتایج ارزشیابی مستمر هر درس مطلع نماید.
ماده 3- نمره امتحان دانش آموزان هر درس در نوبت های اول و دوم توسط معلم براساس نمره ارزشیابی مستمر و نمره امتحان پایانی تعیین میشود این نمره به وسیله معلم در لیست نمره ها ثبت و امضا میشود و حداکثر 10 روز بعد از خاتمه امتحانات هر نوبت تسلیم دفتر مجتمع میگردد.
ماده 4- نمره های امتحانی نوبت های اول، دوم و تجدیدی و نمره انضباط حداکثر یک ماه پس از خاتمه امتحانات هر نوبت در دفتر امتحانات پلمپ شده مجتمع و کارنامه تحصیلی دانش آموزان در ستونهای جداگانه و بدون خدشه و قلم خوردگی با جوهر مشکی و با دقت ثبت میشود.
تبصره 1- نام و نام خانوادگی مدیر مجتمع و مسئول ثبت نمرات در ذیل کارنامه دانش آموزان و دفتر امتحانات درج و حداکثر یکماه پس از اعلام نتیه قطعی امتحانات به امضای مدیر و مسئول ثبت نمرات میرسد و با مهر مجتمع مهر میگردد.
تبصره 2- نمونه دفتر امتحانات و کارنامه تحصیل دانش آموزان توسط اداره کل آموزش و پرورش مدارس خارج از کشور تهیه و پس از تایید کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ میشود.
ماده 5- دفتر امتحانات مجتمع باید حداکثر دو ماه پس از پایان سال تحصیلی توسط فردی که از سوی اداره کل آموزش و پرورش مدارس خارج از کشور مامور میشود بررسی، مسدود، مهر و امضا گردد.
ماده 6- چنانچه معلم مربوط ظرف مدت یک هفته پس از انجام هر امتحان، به هر علتی اوراق امتحانی را تصحیح نکند، مدیر مجتمع ضمن گزارش موضوع به اداره کل متبوع باید به تشخیص خود اوراق امتحانی را جهت تصحیح در اختیار یکی از معلمان واجد شرایط قرار دهد.
ماده 7- اوراق امتحانات داخلی به مدت یک سال و اوراق امتحانات نهایی به مدت سه سال نگهداری و سپس برابر مقررات و با کسب مجوز از اداره کل آموزش و پرورش مدارس خارج از کشور امحاء میگردد، ولی دفاتر امتحانی و لیست اصلی نمره ها جزو مدارک تحصیلی محسوب میشود و لازم است به طور دائم نگهداری شود. در ضمن کارنامه تحصیلی دانش آموز نیز تا مدتی که برابر مقررات تحویل ولی وی نشده است باید در مجتمع حفظ گردد.
ماده 8- در هر نوبت به هر دانش آموز براساس رفتار، رعایت اصول بهداشت و نظافت شخصی، کیفیت حضور و غیاب و رعایت مقررات مجتمع یک نمره انضباط داده میشود. نمره انضباط در محاسبه معدل کل منظور نمی شود ولی در کارنامه تحصیلی و دفتر امتحانات درج میگردد.
تبصره 1- نمره انضباط دانش آموز در هر نوبت امتحانی بدین طریق به دست میآید که کلیه معلمان همزمان با نمرات امتحانی پایان هر نوبت یک نمره انضباط برای هر یک از دانش آموزان کلاس خود به دفتر مجتمع تسلیم می نمایند. دفتر مجتمع معدل این نمره ها را به عنوان نمره انضباط معلمان در نظر میگیرد. ضمناً مدیر و معاونان مجتمع نیز به طور مشترک یک نمره انضباط برای هر دانش آموز به دفتر مجتمع تسلیم می کنند. میانگین دو نمره مذکور، نمره انضباط دانش آموزدر هر نوبت خواهد بود.
تبصره 2- برای دانش آموزانی که از جهش تحصیلی استفاده می کنند نمره انضباط منظور نمی گردد.
ماده 9- برای دارندگان نقص عضو موثر در امتحانات کتبی، شفاهی و عملی مدیر مجتمع تسهیلاتی متناسب با نقص عضو فراهم مینماید و در صورت لزوم از امتحان دروس عملی که از نظر جسمی قادر به انجام آن نمیباشند معاف میشوند. در چنین صورتی اگر درس یا دروس مذکور دو نوع امتحان داشته باشد(شفاهی- عملی) برای امتحان غیرعملی نمره 20 منظور میشود و اگر امتحان درس صرفاً عملی باشد نمره ای منظور نخواهد شد، در این حالت صورت جلسه ای به امضای مدیر و دو نفر ازمعلمان تنظیم میشود. تسهیلات انجام شده مستند به این ماده را توضیح می دهند و موضوع باید در ستون ملاحظات دفتر امتحانات و کارنامه تحصیی این قبیل دانش آموزان درج شود.
تبصره - چنانچه دانش آموزی در زمان برگزاری امتحانات و یا قبل از آن دچار سانحه ای شود به نحوی که قادر به نوشتن نباشد، میتواند از منشی مناسبی که از طرف مدیر مجتمع تعیین میشود استفاده نماید.
ماده 10- امتحان تعلیمات دینی دانش آموزان اقلیت های دینی مذکور در قانون اساسی برابر دستورالعملهای خاص وزارت آموزش و پرورش انجام و نمره آن در دفاتر امتحانی و کارنامه آنان قید میشود. این دسته از دانش آموزان در صورت تمایل میتوانند به جای شرکت در امتحان تعلیمات دینی خاص دانش آموزان اقلیتهای، در امتحان تعلیمات دینی اسلامی شرکت نمایند.
ماده 11- افرادی که به عللی مانند عدم دسترسی به مدرسه، بیماری موثر به تشخیص بهداری آموزشگاهها ویا اقامت در خارج از کشور نتوانستهاند به موقع وارد مدرسه شوند و یا وقفه ای در ادامه تحصیلات آنان ایجاد شده باشد با رعایت شرایط سنی لازم طبق آییننامه اجرایی میتوانند با شرکت در امتحان تعیین پایه وارد مجتمع شوند.
تبصره 1- امتحان تعیین پایه طبق مفاد این آییننامه به صورت یک نوبتی و بدون تجدیدی است و مواد امتحانی آن عیناًٌ مواد امتحانی داوطلبان آزاد خواهد بود شرکت کنندگان در امتحان تعیین پایهبه شرطی قبول شناخته میشوند که با رعایت مفاد ماده 18، نمره امتحانی آنان در سایر دروس کمتر از 10 نباشد و در صورت مردودی یا تمایل داوطلب، مجتمع میتواند از وی در پایه پایین تر امتحان به عمل آورد.
تبصره 2- نمرات امتحان تعیین پایه قبول شدگان در ستون شهریور ماه دفتر امتحانات و کارنامه تحصیلی آنان ثبت میشود. شاره معرفی نامه با اشاره به ماده 11 این آییننامه در ستون ملاحظات درج و پس از امضای مدیر با مهر مجتمع، مهر میشود.
تبصره 3- امتحان تعیین پایه براساس این ماده صرفاً به منظور تعیین پایه تحصیلی دانش آموز جهت ورود به مجتمع و ادامه تحصیل میباشد و ارزش دیگری ندارد.
ماده 12- امتحانات دیپلم بین الملل تابع مقررات خاص خود خواهد بود.
ماده 13- امتحانات سال دوازدهم مجتمع بین المللی ایران(I.I.S) در سه نوبت خرداد، شهریور و دی به صورت نهایی از تمام محتوای کتاب درسی به عمل میآید. تهیه و تنظیم برنامه امتحانی، طراحی سئوالات و نظارت بربرگزاری امتحانات توسط اداره کل سنجش و ارزشیابی انجام میگیرد. به واجدین شرایط مدرک دیپلم اعطا خواهد شد.
تبصره 1- مدیر مجتمع موظف است فهرست مشخصات دانش آموزان سال دوازدهم و ریز نمرات امتحانی نوبت اول، نمرات دروس شفاهی و عملی و ارزشیابی مستمر و نمره انضباط هر یک از آنان را حداکثر یک هفته قبل از شروع امتحانات نهایی به اداره کل آموزش و پرورش مدارس خارج از کشور ارسال دارد.
تبصره 2- در امتحان نهایی به شرطی نمره ارزشیابی مستمر موثر خواهد بود که نمره امتحان پایانی کمتر از هفت نباشد.
تبصره 3- دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان نهایی و تصحیح اوراق توسط اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش مدارس خارج از کشور تهیه و پس از تایید وزیر آموزش و پرورش ابلاغ میشود.
تبصره 4- دانش آموزانی که در مجتمع های بین المللی ایرانی و خارجی تحصیل می نمایند چنانچه موفق به دریافت دیپلم بین المللی نشوند میتوانند پس از تطبیق، با طی دوره یک ساله آموزش، در امتحانات دروس باقیمانده شرکت و مدرک دیپلم ایرانی مجتمع بین المللی را دریافت نمایند.
فصل سوم - شرایط قبولی در امتحانات:
ماده 14- دانش آموزی در خرداد ماه قبول شناخته میشود که دارای شرایط زیر باشد:
الف - معدل کل وی کمتر از ده نباشد.
ب - نمره امتحانی نوبت دوم او در هیچ یک از مواددرسی بدون ضریب کمتر از ده نباشد.
ج - نمرات سالیانه وی در هیچ یک از مواد درسی کمتر از 30 نباشد.
تبصره 1- نمره سالیانه هر درس حاصل جمع نمره نوبت اول و دو برابر نمره نوبت دوم خواهد بود.
تبصره 2- معدل کل دانش آموز عبارت است از مجموع نمرات سالیانه همه دروس(به جزء نمره انضباط) تقسیم بر سه برابر تعداد مواد درسی آن پایه.
ماده 15- دانش آموزی که معدل کل وی پس از امتحانات نوبت دوم کمتر از 7 باشد مردود شناخته میشود.
ماده 16- دانش آموزی که معدل کل او پس از امتحانات خرداد ماه حداقل 7 باشد ولی نمره امتحان نوبت دوم یا نمره سالیانه وی در درس یا دروسی به حد نصاب قبولی نرسیده باشد تجدید شناخته میشود و باید در شهریور ماه در امتحان آن درس یا دروس شرکت کند، نمرات امتحان یشهریور ماه در ستون تجدیدی با ضریب دو درج میگردد و به جای نمره خرداد ماه همان درس یا دروس در معدل کل محاسبه و در صورت احراز شرایط مندرج در بندهای الف و ب ماده 14 قبول شناخته میشود.
ماده 17- امتحان تجدیدی هر دانش آموز در همان محلی برگزار میشود که امتحانات خردادماه را گذرانیده است در صورتی که محل اقامت ولی یا سرپرست دانش آموزی قبل از برگزاری امتحانات تجدیدی تغییر یابد، دانش آموز میتواند با اخذ پرونده تحصیلی و گواهی عکس دار(حاوی مشخصات و مواد تجدیدی) از مجتمع مربوط و تایید اداره کل آموزش و پرورش خارج از کشور، به مجتمع ایرانی دیگر منتقل و در امتحانات باقیمانده شرکت نماید.
ماده 18- دانش آموزی که معدل کل وی در خرداد یا شهریور ماه حداقل ده (10) باشد ولی در یک درس نمره کمتر از ده و یا معدل کل وی حداقل دوازده (1) باشد ولی در دو درس نمره کنتر از ده کسب نماید، قبول شناخته میشود.
تبصره 1- استفاده دانش آموز از مفاد این ماده در خرداد ماه به شرط احراز بند ج ماده 14 بلامانع است.
تبصره 2- دانش آموز میتواند در یک دوره تحصیلی در هر درس دو(2) بار از مفاد این ماده استفاده نماید.
تبصره 3- استفاده از مفاد این ماده در ستون ملاحظات دفتر امتحانات و کارنامه تحصیلی و معرفی نامه ثبت نام، درج میشود.
ماده 19- چنانچه دانش آموزی در امتحان پایانی نوبت اول یا دوم درسی غیبت غیرموجه داشته باشد، نمره پایانی آن درس صفر محسوب میشود ونمره وی در آن درس از میانگین نمره ارزشیابی مستمر آن نوبت ونمره صفرتعیین خواهد شد.
تبصره - غیبت اعم از موجه و غیرموجه در جلسات امتحان نهایی به منزله داشتن نمره صفر در امتحان آن ماده درسی است.
ماده 20- دانش آموزی که به علت غیبت موجه در نوبت اول در یک، چند و یا تمام دروس نمره امتحانی نداشته باشد نمرات امتحانی نوبتدوم وی به جای نمرات امتحانی درس یا دروسی که در آنها نمره امتحانی نداشته، منظور میگردد.
ماده 21 (اصلاحی 1380/03/31)- دانش آموزی که به علت غیبت موجه در نوبت دوم از یک، چند و یا تمام موادر درسی نمره امتحانی نداشته باشد میتواند با رعایت ماده 25 و تبصره ذیل آن،؛ درس یا دروس مربوط را امتحان دهد و برابر شرایط قبولی خردادماه اعلام نتیجه میشود.چنانچه دانشآموز در تمام یا برخی از دروس در امتحانات غایبین موجه شرکتنکند، بدون محاسبه معدل همراه سایر دانشآموزان تجدیدی در شهریورماه در امتحان درس یا دروس مربوط شرکت خواهد کرد. اعلام نتیجه این قبیل دانشآموزان همانند سایر دانشآموزان تجدیدی خواهد بود.
ماده 22 (اصلاحی 1380/03/31)- دانش اموزی که به علت غیبت موجه در نوبت های اول و دوم در یک، چند و یا تمام مواد درسی نمره امتحانی نداشته باشد میتواند با رعایت ماده 25 و تبصره ذیل آن درس یا دروس مربوط را امتحان دهد. نمرات ماخوذه این قبیل دانشآموزان بدون ضریب، برای نوبت اول و با ضریب 2 برای نوبت دوم منظور میکردد و. برابر شرایط قبولی مخرداد ماه اعلام نتیجه میشود چنانجه دانشآموز در تمام یا برخی را دروس در امتحان غایبینموجه شرکت نکند، بدون محاسبه معدل همراه سایر دانشآموزان تجدیدی در شهریورماه در امتحان درس یا دروس مربوط شرکت خواهد کرد برای محاسبه معدل کل نمره شهریوماه این قبیل دانشآموزان بدون ضریب برای نوبت اول و با ضریب 2 برای نوبت دوم منظور میگردد و اعلام نتیجه آنان همانند سایر دانشآموزان تجدیدی خواهد بود.
ماده 23- اگر دانش آموزی با عذر موجه نتواند در امتحانات هیچ یک از مواد درسی نوبت دوم و شهریور ماه شرکت کند، صرفنظر از اینکه در نوبتاول نمره داشته یا نداشته باشد، آن سال تحصیلی برای وی وقفه تحصیلی محسوب میگردد.
ماده 24- چنانچه دانش آموزی بدون عذرموجه در فاصله زمانی بعد از ثبت نام و قبل از برگزاری امتحانات نوبت اول مدرسه را ترک کند هر چند که نمره ارزشیابی مستمر داشته باشد آن سال تحصیلی برای وی ترک تحصیل تلقی شده و کارنامه مردودی صادر نمی گردد و اگر دانش آموزی بعد از برگزاری امتحانات نوبت اول بدون عذر موجه مدرسه را ترک کند یا نتواند در هیچ یک از امتحانات مواد درسی نوبت دوم و شهریور شرکت نماید آن سال تحصیلی برای وی کارنامه مردودی صادر میگردد.
ماده 25- از دانش آموزانی که در امتحان تجدیدی شهریور ماه با عذرموجه شرکت نکرده باشند، حداکثر تا 15 روز پس از شروع سال تحصیلی جدید امتحان به عمل میآید. مدیر مجتمع موظف است فهرست اسامی و نتیجه امتحان این گونه دانش آموزان را حداکثر پنج روز پس از انجام امتحان به اداره کل آموزش و پرورش مربوط ارسال دارد.
ماده 26- تشخیص غیبت موجه در امتحانات پس از ارائه دلایل و مدارک لازم با مدیر مجتمع خواهد بود.
ماده 27- دانش آموزان ساعی و برجسته با رعایت شرایط زیر و با تقاضای کتبی ولی خود میتوانند در شهریور ماه پایه بالاتررا در امتحان داده، در صورت موفقیت به صورت جهشی به پایه بعدی ارتقاء یابند.
الف - در امتحانات خرداد حداقل معدل آنان 18 و در کلیه دروس حداقل نمره 15 کسب نموده باشند.
ب - در امتحانات شهریور ماه(جهشی) علاوه بر کسب حداقل معدل 18 در کلیه دروس حداقل نمره 15 کسب نمایند.
ج - هر دانش آموز در طول تحصیلی در مجتمع فقط دو بار میتواند از جهش تحصیلی استفاده نماید.
تبصره - نمرات قبول شدگان امتحان جهشی در ستون شهریور ماه دفتر امتحانات و کارنامه تحصیلی ثبت و با ذکر استناد به مفاد ماده 27 این آییننامه مهر و امضا میشود.
ماده 28- مهلت اعتراض به نمرات امتحانی حداکثر 5 روز پس از اعلام نتیجه امتحانات خواهد بود. مدیر مجتمع موظف است اوراق امتحانی معترضان را جهت تجدیدنظر در اختیار معلم مربوط و یک نفر دیگر از معلمان همان درس قرار دهد، نمرهورقه تجدیدنظر شده با امضای معلم مربوط و معلم تجدیدنظر کننده تایید میگردد و در صورت اختلاف نظر، نظر معلم سوم واجد شرط تعیین کننده و قطعی و لازم الاجرا است.
فصل چهارم - سایر موارد:
ماده 29- با متخلفان در امتحانات پایه های اول تا پنجم مطابق متخلفان امتحانات داخلی دوره ابتدایی و با متخلفان در امتحانات ششم تا هشتم مطابق متخلفان امتحانات داخلی دوره راهنمایی و با متخلفان در امتحانات پایه های نهم تا یازدهم مطابق متخلفان امتحانات داخلی متوسطه و با متخلفان در امتحانات سال دوازدهم(نهایی) مطابق متخلفان امتحان نهایی متوسطه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش رفتار میشود.
ماده 30- امتحانات داوطلبان آزاد در صورت صدور مجوز از سوی وزارت آموزش و پرورش براساس مفاد این آییننامه ودستورالعملهای مربوط و با رعایت بندهای زیر برگزار میشود.
الف - مواد و تبصره هایی از این آییننامه که ناظر بر تحصیلات ضمن سال تحصیلی دانش آموزان است، شامل داوطلبان آزاد نخواهد شد.
ب - امتحان نوبت دوم برای داوطلبان آزاد ازتمام محتوای کتاب درسی به عمل میآید.
ج - برای داوطلبان آزاد نمره ارزشیابی مستمر منظور نمی شود.
د - داوطلبان آزاد از امتحان درس ورزش معاف بوده و برای آنان نمره انضباط منظور نمی شود
ه - داوطلبان آزاد واجد شرایط مندرج در ماده 27 این آییننامه میتوانند در شهریور ماه درامتحان جهشی شرکت و در صورت احراز ضوابط مندرج در ماده مذکور به پایه بالاتر ارتقاء یابند.
ماده 31- حداکثر تعداد سالهای مردودی با رعایت شرایط سنی ثبت نام مندرج در آییننامه اجرایی مدارس در هر یک از پایه های تحصیلی اول تا هشتم دو سال و نهم تا یازدهم یک سال خواهد بود. در کلاس دوازدهم تکرار پایه وجود ندارد و دانش آموز میتواند در امتحان دروس باقیمانده خود در ذیماه سال بعد شرکت نماید.
ماده 32- ثبت نام مجدد دانش آموزان در همان پایه ای که قبول شده اند به هیچ عنوان مجاز نمیباشد.
ماده 33- مواد درسی در هر پایه تحصیلی و نوع امتحان هر درس به تصویب کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش میرسد.
موضوع: آییننامه امتحانات مجتمع های آموزشی بین المللی در ششصدوسی و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 1378/4/24 به تصویب رسید.صحیح است، به مورد اجرا گذارده شود.
حسین مظفر
رئیس شورای عالی آموزش و پرورش