لایحه قانونی نظارت در مصرف سهمیه فرهنک [فرهنگ] از درآمد شهرداری ها

مصوب 1331/11/11 نخست وزیر (مصدق)

ماده 1- در مراکز هر حوزه شهرداری کمیسیونی به نام « کمیسیون ناظر سهم فرهنک[فرهنگ] » مرکب از رئیس فرهنک[فرهنگ] - رئیس انجمن شهر و یا نماینده آن انجمن و سه نفر از معتمدین محل به پیشنهاد اداره فرهنک[فرهنگ] و تصویب فرماندار یا جانشین او برای نظارت در مصرف سهم فرهنک[فرهنگ] تشکیل میشود و انجام این وظیفه ملی افتخاریست و حق‌الزحمه ندارد.

ماده 2- در صورتی که محلی فاقد انجمن شهر باشد به جای رئیس انجمن شهردار محل و یا نماینده آن در کمیسیون مزبور عضویت خواهند داشت.

ماده 3- ریاست کمیسیون با رئیس فرهنک[فرهنگ] محل خواهد بود و کمیسیون موظف است که در اولین جلسه خود یکنفر را به عنوان خزانه‌دار از بین اعضای خود انتخاب نماید و تمام حوالجاتی که از محل عواید 5 % صادر میشود باید بامضای رئیس فرهنک[فرهنگ] و خزانه‌دار باشد.

ماده 4- شهردار هر محل باید حساب مخصوصی در بانک ملی به نام سهم فرهنک[فرهنگ] باز کند که 5 % از عواید خود را بر طبق ماده 64 لایحه قانونی شهرداریها به حساب مزبور تحویل دهد.

ماده 5 - عواید حاصله از صدی پنج مزبور مادام که احتیاجات ساختمان های فرهنگی مرتفع نشده باید منحصراً بمصرف ساختان‌های فرهنگی برسد و عواید بهر حوزه شهرداری مخصوص به همان حوزه و توابع قانونی آنست و بهیچ عنوان دیناری از آن را نمیتوان در حوزه و محل دیگری به مصرف رسانید.

ماده 6 - وظایف کمیسیون نظارت به قرار زیر است:
الف - خریداری زمین جهت ایجاد بنای دبستان در صورتی که متمکنین نخواهند محلی برای ساختمان دبستان اهداء کنند چنانچه دولت و یا شهرداری مالک زمینی باشند که برای احداث ساختمان بتوان از آن استفاده نمود باید آن را بلاعوض برای ساختمان فرهنگی واگذار نماید.
ب - خریداری محل و خانه‌های آماده و ساخته شده که مناسب محل دبستان باشد.
ج - تعمیر و تکمیل ابنیه موجود

ماده 7- کمیسیون نظارت میتواند نقشه زمین را تهیه کرده به وزارت فرهنک[فرهنگ] ارسال کند که نقشه ساختمان را آنوزارت تهیه نماید و یا اینکه نقشه ساختمان را هم کمیسیون تهیه نموده برای تصویب به وزارت فرهنک[فرهنگ] پیشنهاد نماید.

تبصره - نقشه ساختمان باید با رعایت کمال صرفه‌جوئی و سادگی و استحکام و بر طبق اصول فنی و بهداشتی ترسیم شده و عاری از هرگونه تجملات و تزئینات باشد.

ماده 8 - کمیسیون میتواند پس از ایجاد ابنیه ضروری عواید حاصل از محل 5 % درآمد سالانه را با تصویب وزارت فرهنک[فرهنگ] بمصرف سایر موسسات فرهنگی و خریداری اثاثیه و توسعه امور فرهنک[فرهنگ] محل از قبیل تاسیس لابراتوار و تکمیل مدارس حرفه‌ای و روستائی و تهیه لوازم فنی آموزشگاه ها و غیره برساند ولی بهیچ وجه نمیتواند از این اعتبار برای حقوق و فوق‌العاده و خرج سفر و امثال آن پرداخت نماید.

ماده 9- پس از ایجاد بنای هر دبستان یا هر محل دیگر که از عواید صدی پنج شهرداری انجام شود کمیسیون موظف است گزارش مشروح اقدامات خود را متضمن اقلام ریز درآمد و هزینه در نسخ متعدد چاپ و جهت اطلاع عامه بین اهالی شهرستان مربوط توزیع نماید.

ماده 10- وزارت فرهنک[فرهنگ] و وزارت کشور مامور اجرای این لایحه قانونی می‌باشند.

برطبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مرداد ماه 331[1331] لایحه قانونی نظارت در مصرف سهمیه فرهنک[فرهنگ] از درآمد شهرداریها مشتمل بر10 ماده و یک تبصره تصویب میشود.
به تاریخ 11 بهمن‌ماه 331[1331]

نخست وزیر - دکتر محمد مصدق

دریافت فایل پی‌دی‌اف