طریق ارسال اوراق قضایی برای ابلاغ

مصوب 1343/03/09 وزیر دادگستری

پیرو بخشنامه شماره 7145/7ح - 1341/8/21 به منظور تسریع در امر ابلاغ و جلوگیری از مکاتبات زائد و تمرکز زیاده از حد کار در اداره ابلاغ ماده 8 بخشنامه مذکور به شرح ذیل اصلاح و مقرر می‌شود که مفاد آن دقیقاً به موقع اجرا گذاشته شود:
1- در صورتی که اوراق قضایی به وسیله پست به مراجع ابلاغ کننده ارسال می‌شود باید همیشه از پست سفارشی یک قبضه استفاده گردد.
2- اوراق قضایی که توسط دفاتر مرکز به اداره ابلاغ فرستاده می‌شود باید بدون نامه و فقط با ثبت در دفتر ارسال مراسلات به اداره ابلاغ ارسال و در همان دفتر رسید اخذ شود و تعقیب امر به وسیله ارائه همان دفتر یا ارسال یادداشت به عمل آید.
3- در صورتی که محل اقامت کسی که باید اوراق قضایی به او ابلاغ شود در حومه مقر دادگاه یا دادسرا بوده و ابلاغ به وسیله مامور ابلاغ دادگاه یا دادسرا میسر نباشد اوراق قضایی در مرکز به وسیله اداره ابلاغ و در شهرستانها به وسیله دفتر دریافت کننده باید اوراق قضایی را به مرجع ابلاغ کننده (ژاندارمری - کلانتری و غیره) ارسال دارد و تذکر دهد که اوراق قضایی پس از ابلاغ مستقیماً به دفتر صادرکننده ارسال شود و چنانچه بعداً ابلاغی در محل مزبور که سابقه ابلاغ دارد ضرورت داشته باشد مستقیماً و بدون واسطه قرار دادن اداره ابلاغ یا دفتر دادگاه یا دادسرا با مرجع ابلاغ کننده مکاتبه شود. به عنوان مثال اگر دادخواستی به دادگاه شهرستان مشهد تقدیم شده است و باید به خوانده که اقامتش تهران پارس(حومه شهر تهران) است ابلاغ شود بدواً طبق دستور فوق بایستی دادخواست به اداره ابلاغ ارسال و از طریق اداره مزبور به ژاندارمری تهران پارس جهت ابلاغ فرستاده شود و در آینده در مورد این پرونده و نظایر آن که محل اقامت احضار شونده در حوزه تهران پارس تعیین شده باید اوراق قضایی مستقیماً و بدون واسطه اداره ابلاغ از مرجع صادر کننده ابلاغ به ژاندارمری تهران پارس فرستاده شود.
ضمناً متذکر می‌گردد که بخشنامه شماره 668/ب4- 1342/3/9 در خصوص نحوه ابلاغ اوراق قضایی در حومه ملغی است.

وزیر دادگستری