ماده 31 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور

الف (اصلاحی 1401/02/11)- شورای برنامه ‌ریزی و توسعه استان در اجرای وظایف محوله که در قوانین و دستورالعمل‌ ها مشخص می ‌شود و همچنین اجرای اختیارات تفویضی رئیس ‌جمهور در امور برنامه و بودجه و در جهت هماهنگی و نظارت بر مدیریت و توسعه سرمایه‌ گذاری همه ‌جانبه و پایدار استان، پیگیری عدالت سرزمینی، تقویت تمرکز زدایی، افزایش اختیارات استان‌ ها و تقویت نقش و جایگاه استان ‌ها در راهبری و مدیریت توسعه درون و برون ‌گرای منطقه ‌ای و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، با ترکیب اعضای زیر تشکیل می ‌شود. آیین‌ نامه اجرایی این ماده با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیات‌ وزیران می ‌رسد:
1- استاندار (رئیس)
2- رئیس سازمان برنامه و بودجه استان (دبیر)
3- رئیس واحد استانی وزارتخانه‌ های دارای واحد استانی (یک نفر)
4- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان
5- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان
6- فرمانداران (حسب مورد)
7- فرمانده سپاه استان
8- دو نفر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس شورای اسلامی (به عنوان ناظر)
9- مدیرکل صدا و سیمای استان
10 - رئیس پارک علم و فناوری استانی با معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متناسب با حوزه مربوط
تبصره 1- شورای برنامه‌ ریزی و توسعه استان بالاترین نهاد تصمیم ‌گیری و نظارت در خصوص توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح استان می‌ باشد.
تبصره 2 - در مورد وزارتخانه‌ هایی که چند واحد استانی دارند یک ‌نفر از مدیران به انتخاب وزیر در جلسات شورا شرکت می ‌کند.
تبصره 3 - عضویت اعضاء، قائم به فرد است و جانشین حق رای ندارد و در غیاب استاندار، اداره جلسه شورا بر عهده دبیر می ‌باشد. جلسات با دو سوم اعضاء رسمیت می ‌یابد و رای ‌گیری با ورقه و مخفی است. مصوبات با اکثریت اعضای حاضر قابل اجراء است.
تبصره 4 - دبیر شورا موظف است هنگام طرح مباحث مربوط به هر یک از دستگاههای اجرایی غیر عضو در شورا، از بالاترین مقام دستگاه اجرایی مرتبط در استان و هنگام طرح مباحث مربوط به هر شهرستان، از فرماندار آن شهرستان (بدون حق رای) دعوت به ‌عمل آورد.
تبصره 5 - دبیر شورا موظف است یک‌ هفته قبل از تشکیل جلسه دستور جلسه را همراه با دعوتنامه رسمی برای کلیه اعضاء ارسال کند و از دو نماینده مجلس شورای اسلامی دعوت به ‌عمل آورد.
ب - وظایف و اختیارات شورا به شرح زیر تعیین می ‌شود:
1 - بررسی، تایید و تصویب اسناد توسعه ‌ای و برنامه‌ های توسعه استان که شامل جهت ‌گیری‌ های توسعه بلندمدت استان در چهارچوب نظام برنامه‌ ریزی کشور و در راستای جهت ‌گیری‌ های آمایش سرزمین و برنامه ‌های میان ‌مدت توسعه استان و تصویب اسناد توسعه‌ ای و طرحها و پروژ‌ه‌ های بخشی و شهرستانی در چهارچوب سیاست‌ های کلان، آمایش سرزمینی و بخشی و سازگار با برنامه‌ های بلندمدت و میان ‌مدت استانی و ملی است.
2 - بررسی و نظارت بر توسعه اقتصادی و اجتماعی متعادل استان و نیز سیاستگذاری، هماهنگی و پایش اقدامات موثر برای کاهش عدم تعادل‌ درون ‌استانی در چهارچوب نظام برنامه‌ ریزی ‌کشور و در راستای جهت‌ گیری‌ های آمایش سرزمین و برنامه‌ های توسعه استانی
3 - تصویب طرحهای توسعه و عمران شهرستان و روستا در قالب برنامه ‌های توسعه استان در چهارچوب سیاست ‌های مصوب شورای‌ عالی آمایش سرزمین و شورای ‌عالی شهرسازی و معماری
4 - شناخت و اولویت ‌بندی قابلیت ‌ها و مزیتهای نسبی استان و ایجاد زمینه ‌های لازم و تشویق و توسعه مشارکت و سرمایه ‌گذاری داخلی و خارجی از طریق بخش خصوصی، تعاونی و مردم‌ نهاد
5 - اتخاذ سیاست‌ های مناسب جذب و رفع مشکل سرمایه ‌گذاری ‌ها و اقدامات توسعه ‌ای بخشهای دولتی و غیردولتی در سطح استان در راستای انطباق آنها با سیاست ‌ها و برنامه‌ های اقتصاد مقاومتی و اولویت ‌ها، نیازها و برنامه ‌های توسعه ‌ای استان
6 - تصویب طرحهای جامع شهرهای تا پنجاه هزار نفر جمعیت در چهارچوب سیاست‌ های ابلاغی شورای‌ عالی شهرسازی و معماری
7 - بررسی گزارش عملکرد برنامه و بودجه استانی و شهرستانی و ارسال آن به سازمان برنامه و بودجه کشور
8 - اتخاذ سیاست‌ ها و ارتقای صادرات غیرنفتی استان در چهارچوب سیاست‌ های کلی تجارت خارجی کشور و توسعه همکاری ‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فرهنگی با کشورهای همسایه در چهارچوب سیاست‌ های دولت
9 - بررسی راههای تجهیز و جذب منابع و پس ‌اندازهای بخش غیردولتی در استان
10 (الحاقی 1401/02/11)- حمایت از توسعه و تجاری سازی فناوری های راهبردی برای رفع چالش های استان، ایجاد، توانمندسازی و توسعه شرکتها و موسسات دانش بنیان، واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری و واحدهای خلاق، تقویت فعالیت های تحقیق و توسعه بنگاههای بزرگ اقتصادی استان و استفاده حداکثری از ظرفیت طرحهای توسعه ای استانی و خریدهای دولتی در ارتقای بازار شرکتها و موسسات دانش بنیان و فناور استان
تبصره 1 - شورای برنامه ‌ریزی و توسعه استان می ‌تواند تصمیم‌ گیری موارد غیرمهم، مستمر و یا خاص را به کارگروهها و یا مدیران دستگاههای اجرایی مشخص تفویض کند. گزارش تصمیمات و اقدامات در جلسه بعدی شورا مطرح می‌ شود و مورد بررسی قرار می‌ گیرد. این تفویض اختیار رافع مسئولیت‌ های شورا نیست.
تبصره 2- شورای برنامه ‌ریزی و توسعه استان صرفا مسئولیت تعیین سرجمع اعتبارات تملک دارایی ‌های سرمایه‌ ای و اعتبارات موضوع قانون «استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه ‌یافته»، سهم شهرستان ‌ها را براساس شاخصهای جمعیت و محرومیت به ‌عهده دارد و این شورا حق دخالت در تصمیمات کمیته برنامه‌ ریزی شهرستان را ندارد.
تبصره 3 (اصلاحی 1401/02/11)- شورای برنامه ‌ریزی استان مجاز است پس از ابلاغ اعتبارات استان حداکثر تا پنج‌ درصد (5 %) از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ‌ای استان را با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه استان و تصویب شورای برنامه ‌ریزی در قالب کمکهای فنی و اعتباری برای افزایش سرمایه صندوق ‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و صندوق های غیردولتی پژوهش و فناوری موضوع ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور همان استان یا شهرستان اختصاص دهد. همچنین این شورا مجاز است حداکثر بیست درصد (20 %) از اعتبارات تملک دارایی‌ های سرمایه‌ ای استان را در قالب کمکهای فنی و اعتباری با اولویت تکمیل و اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی اختصاص دهد.
تبصره 4 - آستان‌ های مقدس و قرارگاههای سازندگی و شرکتها و موسسات وابسته به اشخاص مذکور نسبت به تمامی فعالیت‌ های اقتصادی خود، مشمول پرداخت مالیات می‌ شوند.
تبصره 5 - هزینه خدمات مدیریت طرحهای تملک دارایی ‌های سرمایه ‌ای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌، سازمان مجری ساختمان‌ ها و تاسیسات دولتی و عمومی، شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی، شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و موسسه جهاد نصر، حداکثر تا دو و نیم‌ درصد (5 /2 %) عملکرد تخصیص اعتبارات ذی ‌ربط با احتساب اعتبارات دریافتی از منابع بودجه عمومی کشور تعیین می‌ گردد.