فصل هشتم - علایم راهنمایی و رانندگی

از آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی
علایم راهنمایی و رانندگی مانند انواع چراغ‌ ها، تابلوها، خط ‌کشی‌ ها، نوشته ‌ها، ترسیم‌ ها و نیز علایم تعیین سمت عبور که باید روی راه ‌ها کشیده شود، براساس قانون الحاق ایران به کنوانسیون عبور و مرور در جاده ‌ها و کنوانسیون مربوط به علایم راهها - مصوب 1354 - تهیه شده ‌اند، و همچنین رنگ زمینه و شکل علایم و تابلو ها، مطابق نمونه‌ های (پیوست شماره 4) این آیین ‌نامه است.
تشخیص، انتخاب، تهیه، جانمایی، نصب، ترسیم و نگهداری علایم عمودی و افقی راهنمایی و رانندگی در شهرها براساس دستورالعملی خواهد بود که به‌ پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب وزیر کشور می ‌رسد و در جاده ‌ها به عهده وزارت راه و ترابری می ‌باشد. در مواقع اضطراری راهنمایی و رانندگی و پلیس راه می ‌توانند خود اقدام به انتخاب نوع علایم و محل استفاده و در صورت لزوم تهیه و نصب آنها به طور موقت نموده و مراتب را بر حسب مورد، به شهرداری و یا وزارت راه و ترابری اعلام نمایند.
تبصره - مفاهیم رنگ و شکل علایم و تابلوها و چگونگی رفتار رانندگان پس از دیدن آنها، که در کتاب‌های آموزشی باید ارایه شود، از سوی کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت کشور، وزارت راه و ترابری و راهنمایی و رانندگی تهیه و به همراه این آیین ‌نامه برای اطلاع عمومی در اختیار مراجع صلاحیت‌ دار و با همکاری شوراهای اسلامی شهرها در اختیار عموم مردم قرار می ‌گیرد.
رانندگان کلیه وسایل نقلیه و اشخاص اعم از پیاده یا سوار بر حیوانات و یا اشخاصی که مسئول هدایت انفرادی و یا دسته جمعی پیادگان و یا حیوانات در راه‌ ها می‌ باشند موظفند از علایم و مقررات مربوط تبعیت نمایند، مگر این که ماموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه به دلایلی رعایت نکردن آنها را در محل، مجاز اعلام کنند.
کنترل و تنظیم عبور و مرور ممکن است به وسیله چراغ ‌ها یا خط‌ کشی یا تابلوها، نوشته‌ ها و ترسیم‌ ها، یا ماموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه و یا به هر وسیله دیگری که بر حسب مورد لازم باشد، به عمل آید. در هر حال فرمان پلیس راهنما که ممکن است مغایر با پیام علایم یا مقررات در محل باشد مقدم خواهد بود.
در دو طرف عقب وسایل نقلیه طویل باید دو عدد علامت نشان دهنده وسیله نقلیه طویل (مستطیل زرد یا سفید رنگ که دارای حاشیه قرمز است) الصاق گردد تا رانندگان وسایل نقلیه پشت سر را از طویل بودن آنها آگاه گرداند.
در محل‌ هایی که عبور و مرو‌ر به و‌سیله چراغ راهنمایی و رانندگی کنترل می‌ شود، رنگ‌ های زیر برای مقاصدی که معین شده است به کار می‌ رو‌د:
الف - چراغ سبز برای حرکت - رانندگان وسایل نقلیه ‌ای که با چراغ سبز روبرو می‌ شوند حق عبور یا گردش دارند؛ مگر آنکه گردش به وسیله علامت دیگری ممنوع شده ‌باشد. در هر حال وسایل نقلیه در حال گردش باید حق تقدم عبور وسایل نقلیه ‌ای را که در مسیر مجاز خود مستقیم می ‌روند و حق تقدم پیادگانی را که از گذرگاه پیاده درحرکتند رعایت نمایند. با وجود این اگر جریان ترافیک در جهتی که آنها در حال پیش رفتن هستند آنچنان متراکم باشد که چنانچه وارد تقاطع گردند با تغییر و تبدیل بعدی رنگ چراغ نتوانند از آن خارج شوند، چراغ سبز در تقاطع، رانندگان را برای ادامه حرکت مجاز نخواهد ساخت.
ب - چراغ زرد برای احتیاط - رانندگان وسایل نقلیه‌ ای که با این چراغ روبرو می ‌گردند نباید از خط ایست یا از تراز چراغ راهنمایی و رانندگی عبور کنند؛ مگر آنکه آنچنان به خط ایست تقاطع و یا چراغ راهنمایی و رانندگی نزدیک شده باشند که پیش از عبور از خط ایست یا از تراز چراغ راهنمایی و رانندگی نتوانند به آسانی توقف نمایند. در هر حال در صورت ورود قبلی به تقاطع موظفند به حرکت خود ادامه داده و با رعایت مقررات دیگر از تقاطع یا گذرگاه عبور کنند.
پ - چراغ قرمز برای ایست - رانندگان وسایل نقلیه ‌ای که با چراغ قرمز برخورد می ‌کنند باید پیش از خط ویژه ایست، توقف کامل نمایند و در صورت نبودن خط ایست در فاصله پنج متری چراغ راهنمایی و رانندگی بایستند و تا روشن شدن چراغ سبز و تخلیه تقاطع از وسایل نقلیه منتظر بمانند.
ت ‌-‌ چراغ چشمک زن زرد برای عبور با احتیاط‌-‌ رانندگان و‌سایل نقلیه مکلفند با دیدن این چراغ از تقاطع و گذرگاه پیاده با احتیاط و سرعت کم عبور نمایند.
ث - چراغ چشمک‌ زن قرمز برای ایست و عبور - رانندگان وسایل نقلیه در صورت برخورد با این چراغ نباید از خط ایست و یا در صورت نبودن خط ایست از تراز چراغ راهنمایی و رانندگی فراترروند و باید توقف نموده و پس از اطمینان از نبودن خطر تصادف، حرکت و عبور نمایند. همین اقدامات هنگام دیدن تابلوی ایست باید انجام شود.
در تقاطعهایی که مسیر جداگانه گردش به راست به وسیله جدول یا خط ‌کشی تعبیه نشده ‌است، در هنگامی که چراغ راهنمایی و رانندگی قرمز است، رانندگانی که قصد گردش به راست داشته ‌باشند در صورت نصب تابلوی ویژه ‌ای که گردش به راست را مجاز اعلام می ‌نماید، می ‌توانند از منتهی ‌الیه سمت راست راه و با رعایت احتیاط و حق تقدم عبور وسایل نقلیه و پیادگانی که با چراغ سبز در حال عبور می ‌باشند، وارد راه مجاور سمت راست شوند.
در چراغ‌ هایی که به عنوان چراغ راهنمای عابر پیاده مورد استفاده قرار می ‌گیرند، رنگ‌ ها دارای معانی زیر است:
چراغ سبز - پیادگان مجاز به عبور از عرض راه می ‌باشند.
چراغ قرمز - عبور پیادگان از عرض راه ممنوع است.
هدایت و کنترل ترافیک از سوی ماموران صلاحیت دار با فرمان‌ های زیر انجام می ‌گیرد:
الف - بلند کردن دست به طور عمودی - مفهوم این حرکت برای کلیه استفاده‌ کنندگان از راه به معنای توجه توقف خواهد بود. اما رانندگانی که توقف وسایل نقلیه آنها ایمنی کافی ندارد مستثنی هستند. این علامت، رانندگانی را که پیشتر وارد محوطه تقاطع شده‌اند ملزم به توقف نمی‌ سازد.
ب - بلند کردن دست یا دست‌ های مامور به دو طرف و به طور افقی - مفهوم این حرکت برای کلیه استفاده کنندگان از راه که جهت حرکت آنها در امتداد جهت نشان داده شده با دست یا دست‌ های مامور صلاحیت ‌دار می ‌باشد، به معنای ایست خواهد بود. ممکن است مامور پس از دادن این علامت دست یا دست‌ های خود را پآیین بیاورد. این حرکت نیز برای رانندگانی که در سمت جلو و عقب مامور قراردارند به منزله علامت ایست می ‌باشد.
در خیابان ‌ها و یا تقاطع ‌هایی که سطح آنها به شکل شطرنجی و به رنگ زرد و سیاه نقاشی شده، هنگامی که تراکم خودروها زیاد است و امکان تخلیه به هنگام تقاطع وجود ندارد، رانندگان موظفند پیش از محل نقاشی شده متوقف شوند و مسیر حرکت دیگر خودروها را باز نگه دارند.
نصب آگهی یا علامت یا تابلو یا وسایلی که دارای شباهت با علایم و یا تابلوهای راهنمایی و رانندگی باشد یا از آنها تقلید شود و یا منظور از آن هدایت و کنترل وسایل نقلیه باشد و یا به طریقی باعث جلوگیری از دیدن علایم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی گردد و همچنین نصب چراغ‌ های رنگی تبلیغاتی در کنار چراغ‌ های راهنمایی و رانندگی به طوری که موجب اشتباه رانندگان گردد ممنوع است. مقامات صلاحیت‌ دار می ‌توانند در صورت دیدن چنین اشیایی برای رفع آنها اقدام نمایند.
تبصره 1 ‌-‌ ممکن است از طرف موسسات یا اشخاص با اجازه مراجع صلاحیت دار علایمی برای هدایت مراجعه کنندگان به مکان‌های اطراف راه نصب گردد، مشرو‌ط به این که این تابلوها مانع دیدن تابلوهای راهنمایی و رانندگی نشوند و ایمنی راه را به خطر نیندازند.
تبصره 2- ضوابط و چگونگی تهیه، نصب و یا الصاق آگهی‌ های تبلیغاتی و تابلوهای هدایت به مکان‌ ها در شهرها و جاده ‌ها، برحسب مورد، به وسیله شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در شهرها و وزارت راه و ترابری در جاده ‌ها تعیین خواهد شد.
هیچکس حق ندارد بدون اجازه راهنمایی و رانندگی و پلیس راه در علایم راهنمایی و رانندگی و دیگر وسایل تنظیم عبور و مرور وسایل نقلیه تغییراتی بدهد و یا در متن آن تصرفاتی نماید، مگر اشخاصی که در دستورالعمل‌ های موضوع ماده (97) این آیین ‌نامه مشخص شده‌ اند.
رانندگانی که قصد گردش به راست یا به چپ یا توقف یا تغییر مسیر را دارند مکلفند از فاصله حدودی 100 متر به محل گردش یا توقف به وسیله چراغ راهنما به ‌ترتیب زیر علامت دهند:
الف -‌ برای گردش به راست، چراغ راهنمای سمت راست وسیله نقلیه را روشن کنند.
ب - برای گردش به چپ، چراغ راهنمای سمت چپ را روشن نمایند.
پ - برای توقف، چراغ راهنمای سمت راست را روشن نمایند.
ت - برای تغییر مسیر و یا تغییر خط حرکت، در فاصله مناسب، چراغ راهنمای سمت راست یا چپ را بر حسب مورد، روشن کنند.
رانندگان وسایل نقلیه موتوری که چراغ راهنما نداشته و همچنین وسایل نقلیه غیر موتوری و موتورسیکلت‌ ها و دوچرخه‌ ها باید با دست به شرح زیر علامت بدهند:
الف - برای گردش یا تغییر مسیر به راست، دست چپ را به طرف بالا نگهدارند.
ب - برای گردش یا تغییر مسیر به چپ، دست چپ را به طور افقی نگهدارند.
پ - برای توقف، دست چپ را به طرف پآیین نگهدارند.
ت - برای کاستن سرعت، دست چپ را به طور افقی از بالا به پآیین به طور متناوب حرکت دهند.
علایم آگاه سازی (اخبار) و همچنین علایم لازم برای سبقت به شرح زیر می ‌باشد:
الف -‌ در روز بوق کوتاه.
ب - در شب چند بار تبدیل و تعویض نور چراغ بالا و پآیین.
پ - هنگام سبقت گرفتن اعم از این که روز باشد یا شب، برای جلب توجه وسایل نقلیه پشت سر، استفاده از چراغ راهنما ضروری است.
وسایل نقلیه امدادی، بازرسی، انتظامی، سازمان‌ های خدمات رسانی و مدارس باید دارای دستگاه آگاه‌ سازی شنیداری و دیداری مندرج در ماده (60) این آیین‌ نامه و تجهیزات ایمنی باشند و روی بدنه وسیله نقلیه هم عبارات و علایم مشخص‌ کننده نقش و یا نصب نمایند.
رانندگان وسایل نقلیه که مواد خطرناک حمل می ‌کنند باید در دو طرف و عقب وسیله نقلیه تابلویی که روی آن کلمه (خطر) با حروف درشت و به دو زبان فارسی و انگلیسی و به رنگ قرمز نوشته شده باشد نصب کنند. مسئولان شرکت ‌ها و موسسات حمل بار و رانندگان وسایل نقلیه مکلفند مقررات خاص حمل مواد خطرناک را رعایت نمایند.
هرگاه وسیله نقلیه‌ ای شب در کنار و بیرون سطح راه توقف نماید به‌ طوری که کناره وسیله نقلیه متوقف مماس بر حاشیه سواره ‌رو باشد و نور کافی در آن محل برای تشخیص اشیا یا اشخاص از فاصله 150 متری وجود نداشته‌ باشد، راننده یا متصدی وسیله نقلیه (اعم از این که درون وسیله نقلیه باشد یا بیرون آن) مکلف است چراغ‌ های کوچک جلو و خطر عقب وسیله نقلیه را روشن نگهدارد. چنانچه چراغ کوچک خراب شده‌ باشد چراغ‌ های بزرگ را با نور پآیین روشن سازد.
هرگاه در راه‌ ها خرابی و نقص پیش‌ بینی نشده برای وسیله نقلیه موتوری ایجاد شود، راننده مکلف است آن را از مسیر عبور و مرور بیرون برده و در محل مناسبی که موجب سد راه و مزاحمت برای وسایل نقلیه دیگر و پیادگان نباشد متوقف سازد. در این مورد و در موارد دیگری که وسیله یاد شده قادر به حرکت نباشد و انتقال آن به محل مناسبی مقدور نگردد، در صورت نبودن نور کافی در راه باید به منظور آگاه ساختن رانندگان دیگر، علایم ایمنی به ترتیب زیر در محل قرار دهد:
الف - ‌در وسط راه چراغ الکتریکی و یا مشعل نورانی قرمز در فاصله‌ های 70 متری جلو و عقب و یکی دیگر در پهلوی وسیله نقلیه از کار افتاده بگذارد. در راه‌ هایی که به‌ وسیله موانع فیزیکی مسیر رفت و برگشت وسایل نقلیه از هم جدا شده است قراردادن علایم مندرج در فوق در عقب و پهلوی وسایل متوقف کافی خواهد بود.
ب - هرگاه وسیله نقلیه سر پیچ یا تپه‌ ای از کار بیفتد علایم باید در فاصله ‌های مناسبی قرار داده شود تا رانندگان وسایل نقلیه دیگر، از فاصله 200 متری متوجه خطر شوند.
هرگاه وسیله نقلیه موتوری در راه‌ ها از کار بیفتد و به علت کافی بودن روشنایی محل احتیاجی به استفاده از چراغ یا مشعل نباشد، راننده باید در وسط جاده مثلث‌ های شبرنگ متساوی‌ الاضلاع دارای زمینه سفید یا زرد با حاشیه قرمز از نوع علامت احتیاط به ابعاد حداقل 30 سانتیمتر در فاصله 70 متری جلو و عقب آن به نحوی که قابل دیدن باشد قراردهد.
اگر وسیله نقلیه حامل مواد خطرناک در ساعات و شرایط مندرج در مواد (113) و (114) در راه‌ ها از کار بیفتد، راننده یا متصدی وسیله نقلیه موظف است که در وسط جاده چراغ ‌های الکتریکی به رنگ قرمز با باتری در فاصله ‌های 70 متری جلو و عقب و دیگری در پهلوی وسیله از کار افتاده بگذارد. استفاده از فانوس یا چراغ یا مشعل و هرگونه علامت آتش ‌زا برای این گونه وسایل نقلیه ممنوع است.
روی یدک و هرنوع وسیله نقلیه‌ ای که وسیله نقلیه دیگری آن را می ‌کشد باید یک پرچم سفید به ابعاد حداقل 50 سانتیمتری طوری نصب شود تا رانندگان دیگر از فاصله دور و از دو طرف جاده آن را ببینند.