در اجرای بندهای (10) و (11) سیاستهای کلی برنامه پنجساله هفتم و بهمنظور تحقق اهداف کمّی زیر مطابق با احکام این فصل، اقدام میشود:
جدول شماره (13) - اهداف کمّی سنجههای عملکردی گذر (ترانزیت) و اقتصاد دریامحور
سنجه عملکردی | واحد متعارف | هدف کمّی در پایان برنامه |
میزان گذر (ترانزیت) زمینی سالانه کالا از ایران | میلیون تن | 40 (در پایان سال اول 16 میلیون تن؛ از سال دوم 6 میلیون تن، افزایش سالانه) |
متوسط رشد سالانه ارزشافزوده اقتصاد دریامحور | درصد | 16 |
سهم حملونقل راهآهنی از جابهجایی کل بار زمینی داخلی (تن - کیلومتر) | درصد | 30 |
سهم راهآهنی بنادر کشور | درصد | 25 |
احداث زیرساختهای راهآهنی گذری (ترانزیتی) شامل خطوط اصلی، دوخطهسازی، برقیسازی و خطوط فرعی راهآهنی | کیلومتر | 1- کل خطوط: 3.200 2- سهم مجموع طول خطوط دوخطه یا بیشتر و خطوط برقی از طول خطوط آهن سراسری: حداقل 1000 3- میانگین طول خطوط فرعی به مبادی بار و مراکز معدنی، صنعتی و تجاری: حداقل 400 |
نوسازی و تامین ناوگان راهآهنی جدید با مشارکت بخش غیردولتی | دستگاه کشنده (لوکوموتیو) | 550 |
سرعت سفر و سیر بازرگانی بار راه آهنی | میانگین در سال | ارتقا به میزان حداقل هفتاد درصد (70%) نسبت به شروع برنامه |
نوسازی ناوگان جادهای (تجمعی) | دستگاه | 110.000 |
حداکثر مجموع مسافت ترددهای خالی (بدون بار) کامیونهای کشور | درصد از پیمایش کل سالانه | 30 |
بنادر نسل سه و بالاتر (مطابق با اسناد بینالمللی) | تعداد بندر | 3 |
صادرات غیرنفتی و غیرانرژیبر از مناطق ویژه اقتصادی | میلیارد یورو | 6.5 |
نسبت جمعیت سواحل جنوبی به کل کشور | درصد | 8 |
حجم سوخترسانی به کشتیها (بانکرینگ) | میلیون تن | 5 |
وزارت راه و شهرسازی مکلف است گزارش سنجههای عملکردی گذر (ترانزیت) و اقتصاد دریامحور این ماده را سالانه به مجلس ارسال نماید.