ماده 65 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی

ترمزهای یدک‌ ها به استثنای یدک سبک باید دارای شرایط زیر باشند:
الف - ترمزپایی که قادر باشد سرعت وسیله نقلیه را به هر صورتی که بارگیری شده و در هر شیبی که باشد کاهش داده و آن را به طور سریع و موثر و با ایمنی متوقف سازد.
ب - ترمزدستی که قادر باشد وسیله نقلیه را به هر صورتی که بارگیری شده باشد در شیب 16 درصد سربالایی و یا سرازیری در حال توقف نگهدارد و سطوح ترمز کننده آن با وسیله ‌ای که تنها مکانیکی بوده، مورد استفاده قرار گیرد. این مقررات در مورد یدک‌ هایی که نمی ‌توان بدون استفاده از ابزار و آلاتی، آن را از وسیله نقلیه کشنده جدا نمود، به کاربرده نمی ‌شود، مشروط به این که آنچه از ترمزدستی انتظار می ‌ر‌ود برای وسیله نقلیه مرکب موثر باشد.
پ ‌-‌ تجهیزاتی که و‌ظیفه ترمز پایی و ترمزدستی را انجام می‌ دهند می‌ توانند دارای اجزای مشترکی باشند.
ت ‌-‌ ترمز پایی باید رو‌ی کلیه چرخ‌ های یدک عمل نماید.
ث - ترمزپایی یدک باید به وسیله ترمزپایی وسیله نقلیه کشنده مورد عمل قرار گیرد. در هر حال اگر حداکثر وزن مجاز یدک از 3500 کیلوگرم تجاوز ننماید، می ‌توان ترمزها را طوری ترتیب داد که با کم شدن فاصله بین یدک در حال حرکت و وسیله نقلیه کشنده عمل نمایند.
ج ‌-‌ ترمز پایی و ترمز دستی باید رو‌ی سطوح ترمز کننده ای، که به طور دایم با کمک اجزایی با نیرو‌ی کافی به چرخ‌ ها متصل بوده، عمل نمایند.
چ ‌-‌ ترمزها باید به نحوی باشند که در صورت شکستن یا پاره شدن و‌سایل اتصال با یدک در حال حرکت، یدک به طور خودکار توقف نماید.