ماده 2 آیین‌نامه نحوه رسیدگی به قصور یا تخلف شرکت های بیمه (موضوع ماده (57) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه)

مصادیق قصور یا تخلف موضوع این آیین‌نامه به شرح زیر است:
الف - عرضه بیمه بدون مجوز یا امتناع از عرضه بیمه توسط بیمه گر و عدم رعایت مقررات مربوط به آن شامل موارد زیر:
1 - مبادرت بیمه گر به فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث و فروش بیمه نامه بدون کسب مجوز موضوع ماده (5) قانون.
2 - عدم اخذ مجوز از بیمه مرکزی برای اعمال تخفیفات بیشتر از دو و نیم درصد (5 / 2%) نرخ نامه حق بیمه مصوب شورای عالی بیمه موضوع تبصره (4) ماده (18) قانون.
3 - امتناع از عرضه بیمه موضوع مواد (2) و (3) قانون یا امتناع از عرضه پوشش مازاد خسارت های مالی موضوع تبصره (1) ماده (8) قانون توسط بیمه گر دارای مجوز.
ب - تخلفات مربوط به فرآیند صدور بیمه نامه و تنظیم شروط آن و اخذ حق بیمه شامل موارد زیر:
1 - اخذ حق بیمه های موضوع قانون بدون رعایت آیین‌نامه های اجرایی مربوط.
2 - اخذ حق بیمه حوادث راننده مسبب حادثه مازاد بر تعرفه مصوب هیات وزیران موضوع ماده (3) قانون.
3 - عدم رعایت ضوابط مصوب بیمه مرکزی در تعیین تعرفه حق بیمه موضوع تبصره (1) ماده (8) قانون.
4 - اعطای تخفیف مربوط به نداشتن حوادث منجر به خسارت یا انتقال آن بدون رعایت ضوابط مقرر در آیین‌نامه‌ های اجرایی آنها و عدم اعمال کلیه تخفیفات مربوط به نداشتن حوادث منجر به خسارت موضوع تبصره ماده (6) قانون.
5 - عدم رعایت آیین‌نامه مربوط به تعیین سقف حق بیمه و تخفیف، افزایش و یا تقسیط حق بیمه موضوع ماده (18) قانون و یا عدم رعایت ضوابط مربوط به اعطای تخفیف به رانندگانی که دوره های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر را سپری نموده و گواهینامه مربوط را ارایه داده اند موضوع تبصره (5) ماده (18) قانون.
6 - درج هرگونه شرط تقلیل دهنده مزایای بیمه گذار یا زیان دیده و یا تعهدات بیمه گر از مزایای مندرج در قانون و یا درج هرگونه شرط تعلیق تعهدات بیمه گر در قرارداد بیمه.
پ - تخلفات مربوط به فرآیند تشخیص و پرداخت خسارت شامل موارد زیر:
1 - خودداری از پرداخت تمام یا بخشی از خسارت بیمه موضوع مواد (2) و (3) قانون و یا عدم پرداخت کامل خسارت به دلیل جنسیت و دین موضوع تبصره (2) ماده (8) و ماده (10) قانون یا عدم رعایت ظرفیت مجاز وسیله نقلیه یا کاربری آن موضوع ماده (12) قانون و یا نداشتن پوشش بیمه ای کافی وسیله نقلیه یا به هر دلیل دیگر مربوط به ماده (13) قانون و تبصره آن.
2 - عدم پرداخت خسارت در مهلت های قانونی مقرر در مواد (31) و (32) قانون.
3 - عدم تودیع خسارت بدنی نزد صندوق و یا عدم تحویل قبض واریز به مرجع قضایی طبق ماده (32) قانون.
4 - اخذ هرگونه رضایت نامه از زیان دیده دایر بر رضایت به پرداخت خسارت کمتر از مزایای مندرج در قانون و یا موکول نمودن پرداخت خسارت به هرگونه قید و شرط و اخذ تضمین در موارد مندرج در مواد (14) و (15) قانون.
5 - خودداری از پذیرش اشخاص ثالث زیان دیده که با ارایه مدارک لازم برای دریافت خسارت به طور مستقیم به بیمه‌ گر مراجعه کرده اند. همچنین خودداری از پذیرش مسبب حادثه که با ارایه مدارک لازم جهت تشکیل پرونده خسارت، به بیمه گر مراجعه کرده است موضوع ماده (30) قانون.
6 - تاخیر در پرداخت حداقل پنجاه درصد (50 ٪) از دیه تقریبی به اشخاص ثالث زیان دیده در حوادث رانندگی منجر به خسارت بدنی غیر از فوت به رغم مطالبه زیان دیده و دریافت گزارش کارشناس راهنمایی رانندگی یا پلیس راه یا کمیسیون جلوگیری از سوانح راه آهن موضوع تبصره (2) ماده (2) قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی - مصوب 1384 - (در خصوص حوادث مربوط به قطارهای شهری و بین شهری) و پزشکی قانونی موضوع ماده (34) قانون.
7 - عدم رعایت الزامات مقرر در ماده (39) قانون و تبصره آن.
8 - عدم پرداخت یا موکول کردن پرداخت خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی موضوع قانون به دریافت گزارش مقامات انتظامی در مواردی که وسایل نقلیه مسبب و زیان دیده در زمان حادثه دارای بیمه نامه معتبر بوده و بین طرفین اختلافی وجود نداشته باشد موضوع ماده (40) قانون.
ت - سایر تخلفات
1 - دریافت مازاد پرداختی به زیان دیده خسارت بدنی ناشی از افزایش مبلغ دیه از صندوق، درمواردی که افزایش مبلغ دیه ناشی از تاخیر بیمه ‌گر در پرداخت دیه باشد موضوع قسمت اخیر ماده (13) قانون.
2 - عدم اجرای رای هیات موضوع ماده (29) قانون از سوی شرکت بیمه.
3 - عدم پرداخت حقوق قانونی صندوق و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی بیمه گر.
4 - فراهم نکردن امکان شناسایی وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث برای پلیس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه موضوع ماده (43) قانون.
5- فراهم نکردن امکان دسترسی بیمه مرکزی به کلیه اطلاعات مورد نیاز در رابطه با بیمه نامه های صادره و خسارت های مربوط به صورت برخط در مهلت مقرر قانونی.
6 - عدم رعایت دستورالعمل بیمه مرکزی در خصوص ثبت ذخایر تایید شده از سوی بیمه مرکزی در دفاتر و صورت های مالی خود موضوع قسمت اخیر ماده (58) قانون.
7 - عدم پرداخت جریمه تاخیر روزانه موضوع ماده (33) قانون.
8 - خودداری یا تاخیر در اجرای تصمیم قطعی بیمه مرکزی و یا عدم اجرای رای قطعی مرجع رسیدگی به اعتراض بیمه گر موضوع ماده (57) قانون.
9 - عدم معرفی اعضای هیات مدیره جایگزین در مهلت های مقرر.
10 - عدم اجرای سایر تکالیف مندرج در قانون که در این آیین‌نامه پیش بینی نشده است به تشخیص مرجع رسیدگی کننده.