۱ - عضو: در شرکتها و اتحادیه های تعاونی هر صاحب سهم اعم از اینکه شخص حقیقی یا حقوقی باشد عضو شرکت یا اتحادیه نامیده میشود.
۲ - سهم: سهم واحدی از سرمایه یک شرکت یا اتحادیه تعاونی است که میزان آن در اساسنامه ذکر میشود.
۳ - درآمد ویژه: مبلغی است که از عملیات و معاملات یک شرکت یا اتحادیه تعاونی در یک دوره مالی پس از وضع هزینه ها و استهلاکات حاصل میشود.
۴ - سود سهم: مبلغی از درآمد ویژه سالانه شرکت یا اتحادیه تعاونی است که در هر سال به هر سهم اختصاص داده میشود.
۵ - مازاد برگشتی: مبلغی از درآمد ویژه شرکت یا اتحادیه تعاونی است که برای تقسیم بین اعضاء بتناسب میزان معاملات آنها با شرکت با اتحادیه تعاونی در حدود مقررات این قانون اختصاص داده میشود.
۶ - کشاورز: کسی که حرفه اصلی او تولید محصول به وسیله عملیات زراعی و یا باغداری باشد.
۷ - دامدار: کسی که حرفه اصلی او تولید یا پرورش دام و یا طیور باشد.
۸ - صاحب حرفه: کسی که با کمک نیروی کار شخصی و سرمایه و وسایل خود اقدام به تولید کالا به منظور فروش یا عرضه خدمت معین برای کسب درآمد میکند.
۹ (منسوخه ۱۳۵۲/۰۴/۰۹)- کاسب: صاحب کسبی که فروش آن به صورت خرده و جزئی است و عملیات عمده فروشی ندارد.
۹ (اصلاحی ۱۳۵۲/۰۴/۰۹)- صاحب شغل آزاد: کسیکه بدون وسائل و یا با وسائل لازم، خدمت یا خدماتی را عرضه و بدینوسیله کسب درآمد میکند.
۱۰ (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)-صنایع کوچک صنایعی است که به وسیله وزارت اقتصاد مشخص و اعلا [اعلام] میشود.
تبصره - تعداد اعضای شرکت تعاونی نباید از ۷ عضو کمتر باشد.
تبصره - میتوان در اساسنامه شرکت شرط قبول اعضای جدید را علاوه بر خرید سهام پرداخت مبلغی به عنوان حق عضویت متناسب با هزینه توسعه وسائل و یا امکانات شرکت برای انجام خدمات اضافی موکول کرد.
برای پذیرش مجدد عضو خارج شده از شرکت میتوان در اساسنامه شرایطی پیش بینی نمود.
(اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- سرمایه شرکت تعاونی نامحدود و سهام آن با نام و مسئولیت هر عضو محدود بمیزان سهمی است که از سرمایه شرکت خریداری و یا تعهد نموده است.
تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- سود سالانه سهام شرکتهای تعاونی معادل حداکثر نرخ بهره اوراق قرضه دولتی خواهد بود و در صورتی که اوراق قرضه دولتی در جریان نباشد سود سالانه سهام به پیشنهاد وزارت تعاون و امور روستاها و تصویب هیئت وزیران تعیین و جهت اجرا اعلام خواهد شد.
در مواردی که میزان درآمد خالص شرکت تکافوی پرداخت سود سهام را بر اساس مفاد این تبصره ننماید مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت تعاونی مربوط نسبت به تعیین مقدار سود سهام آن اقدام خواهد نمود.
تبصره ۲ (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- افزایش سرمایه شرکت تعاونی از طریق خرید سهام به وسیله اعضای جدید و یا افزایش تعداد سهام اعضای قبلی شرکت صورت میگیرد.
تبصره - به موجب اساسنامه میتوان پرداخت بهای سهام خریداری شده هر عضو را باستثنای نخستین سهم خریداری از شرکت که نقدی است به اقساط با مدت معین که هر قسط از یک دهم مبلغ تعهدی کمتر نباشد مجاز دانست. در این صورت پرداخت سود سهام به نسبت مبلغ پرداختی و مازاد برگشتی از بابت معاملات عضو که موافق مقررات این قانون از تاریخ عضویت تعلق میگیرد موکول است به تصفیه تمام اقساط تعهدی او بابت سهام خریداری.
مازاد برگشتی حاصل از معاملات با غیراعضاء در صورتی که موافق اساسنامه این نوع معاملات آزاد باشد قابل تقسیم به اعضاء نیست و به حساب ذخیره قانونی غیرقابل تقسیم شرکت منتقل میشود.
۱ - حداقل ۱۲ درصد به حساب ذخیره قانونی غیرقابل تقسیم.
احتساب مبالغ مربوط از محل درآمد حاصل از معاملات با اعضاء در حساب ذخیره مندرج در این بند تا زمانی که مبلغ کل ذخیره حاصل از درآمدهای مذکور بمیزان معدل سرمایه سه سال اخیر شرکت نرسیده باشد الزامی خواهد بود، ولی مبالغ حاصل از معاملات با غیراعضاء و سایر درآمدهای مجاز شرکت که خارج از حدود عملیات جاری آن باشد بدون رعایت معدل مذکور همه ساله به حساب ذخیره قانونی غیرقابل تقسیم منتقل میشود.
۲ (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- سه درصد از درآمد ویژه سالانه برای توسعه تعلیمات و آموزش تعاون در منطقه تعاونی مربوط و در سراسر کشور در اختیار اتحادیه تعاونی نظارت و هماهنگی منطقه ای و مرکزی رشته مربوطه و تا زمانی که اتحادیه های مزبور تشکیل نشده اند در اختیار وزارت تعاون و امور روستاها... الخ»
۳ - ذخایر دیگری که در اساسنامه مقرر شده باشد.
۱ - مجمع عمومی
۲ - هیئت مدیره.
۳ - بازرس یا بازرسان.
(اصلاحی ۱۳۵۲/۰۴/۰۹)- انواع شرکتهای تعاونی در سه رشته تعاونی به شرح زیر طبقه بندی میشود:
۱ - رشته کشاورزی: شامل تعاونیهای کشاورزی و روستائی.
۲ - رشته مصرف: شامل تعاونیهای مصرف کنندگان مسکن اعتبار و آموزشگاهها.
۳ - رشته کار و پیشه: شامل تعاونیهای کار، تعاونیهای حرف و صنایع دستی، تعاونیهای صنایع کوچک، تعاونیهای تهیه و توزیع، تعاونیهای مشاغل آزاد و تعاونیهای صیادان.
تبصره ۱ (اصلاحی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- هر یک از شرکتهای تعاونی در رشته های «مصرف» یا «کار و پیشه» که با عضویت کارگران و سایر کارکنان صنایع و خدمات و حرف تشکیل شود و حداقل سه چهارم اعضای شرکت نزد سازمان بیمه های اجتماعی بیمه باشند شرکت تعاونی کارگری خوانده میشود.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- جمع بین هدفها و عملیات انواع شرکتهای تعاونی از یک رشته یا از رشته های سه گانه فوق در صورتی ممکن خواهد بود که به سبب اوضاع و احوال و شرایط خاص و مقتضیات محلی مجوز آن قبلا از وزارت تعاون و امور روستاها تحصیل شده باشد و این شرکت ها میتوانند عضویت اتحادیه های تعاونی رشته های مربوط را نیز داشته باشند.
تبصره - در جلسات مجمع موسس تعداد اعضاء موافق با اساسنامه نباید کمتر از ۷ نفر باشد.
تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- وجوه پرداختی بابت سهام داوطلبان مذکور در این ماده بلافاصله بعد از معرفی امضاهای مجاز شرکت باید مسترد گردد.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- در صورتیکه تقاضای ثبت شرکتی طبق ماده ۲۴ این قانون بطور قطعی رد شود وزارت تعاون و امور روستاها (یا وزارت کار و اموراجتماعی در مورد شرکتهای تعاونی کارگری) بلافاصله دستور استرداد وجوه پرداختی داوطلبان عضویت را خواهد داد.
تبصره ۳ (الحاقی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- در صورتیکه ظرف ششماه از تاریخ پرداخت بهای سهام به وسیله داوطلبان عضویت نسبت به ثبت شرکت اقدام نشود هر صاحب سهمی میتواند برای استرداد وجوه پرداختی خود به وزارت تعاون و امور روستاها و در مورد شرکتهای تعاونی کارگری به وزارت کار و امور اجتماعی مراجعه نماید، در این صورت وزارت مربوط بلافاصله دستور استرداد وجوه مذکور را خواهد داد.
۱ - نام (با قید کلمه تعاونی) مرکز اصلی و نشانی شرکت، مدت و حوزه عملیات شرکت.
۲ - موضوع و حدود عملیات شرکت.
۳ - شرایط عضویت، مقررات مربوط بقبول یا عدم قبول عضویت، خروج از عضویت (اخراج - استعفا - فوت و یا ترک عضویت) حقوق وتعهدات اعضاء مسئولیت اعضاء.
۴ - سرمایه و تعداد سهام اولیه، ارزش هر سهم، حداکثر تعداد و میزان سهامی که یک عضو ممکن است داشته باشد، بازپرداخت یا انتقال سهام مقررات مربوط بوکالت یا نمایندگی از طرف عضو.
۵ - مقررات مربوط بمجامع عمومی و ضرب الاجل مربوط بدعوت مجامع مقررات راجع به دستور جلسات مجامع عمومی و حد نصاب برای تشکیل آن و فاصله بین دو جلسه.
۶ - اعضای هیئت مدیره و بازرسان (تعداد، نحوه انتخاب، وظایف عزل، استعفا و فوت) و مقررات مربوط بجلسات آنان، تعیین صاحبان امضای مجاز حدود و اختیارات و مسئولیتهای آنان و همچنین تعیین مرجع تصمیم گیرنده برای افتتاح حساب بانکی و نحوه استفاده از وجوه زائد بر احتیاج شرکت.
۷ - سال مالی - مقررات تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و گزارشهای هیئت مدیره و بازرسان و طرحها و برنامه ها بودجه مخارج و عملیات شرکت - حسابرسی شرکت.
۸ - طرز عمل شرکت درباره ذخیره قانونی غیرقابل تقسیم و سایر ذخایر.
۹ - سود سالانه سهام و مازاد برگشتی.
۱۰ - طرز عمل شرکت درباره زیان احتمالی.
۱۱ - چگونگی اعلام و آگهی تصمیمات شرکت به اعضاء.
۱۲ - مقررات راجع به عضویت شرکت در سایر شرکتهای تعاونی و اتحادیه های تعاونی.
۱۳ - مقررات مربوط به تغییر اساسنامه.
۱۴ - موارد انحلال و طرز تصفیه شرکت.
۱۵ - امکان ادغام با شرکت تعاونی دیگر و ضوابط آن.
۱۷ - سرمایه گذاری در موسسات تولیدی به منظور رفع نیازمندیهای حرفه ای و شخصی اعضاء با موافقت وزارت تعاون و امور روستاها
۱ - عدم تطبیق اساسنامه شرکت با مقررات این قانون.
۲ - عدم تطبیق هدفهای شرکت با مقاصد و هدفهای انواع شرکتهای تعاونی مقرر در این قانون.
تبصره - در مورد شرکتهای تعاونی روستائی انتشار آگهی ثبت شرکت و تغییرات آن در روزنامه رسمی کشور و جراید مورد لزوم نیست.
۱ - بازرس یا اکثریت بازرسان.
۲ - یک پنجم اعضای شرکت.
۳ - وزارت تعاون و امور روستاها.
۴ - وزارت کار و امور اجتماعی در مورد شرکتهای تعاونی کارگری.
تبصره (اصلاحی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- در صورتی که هیأت مدیره ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ وصول درخواست نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نکند وزارت تعاون و امورروستاها (یا وزارت کار و امور اجتماعی در مورد شرکتهای تعاونی کارگری) مستقیماً مجمع عمومی را برای رسیدگی به موضوع یا موضوعاتی که مورد نظر است دعوت خواهد کرد.
دعوت مجامع عمومی با قید دستور و روز و ساعت و محل تشکیل آن باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل جلسه به وسیله انتشار آگهی در جراید محلی و یا الصاق آگهی در مراکز و معابر حوزه عمل و محل کار شرکت و یا دعوتنامه کتبی انجام گیرد.
تبصره (منسوخه ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- تجدید دعوت تشکیل مجمع عمومی نباید بیش از ۱۰ روز از تاریخ مقرر برای جلسه ای که تشکیل نشده است به طول انجامد.
تبصره - مجمع عمومی که طبق مفاد تبصره ماده ۲۶ این قانون دعوت و تشکیل میشود به وسیله مسن ترین عضو حاضر در جلسه افتتاح خواهد شد.
تبصره - صورتجلسات مجامع عمومی به عنوان اسناد شرکت باید همواره عیناً در شرکت محفوظ بماند.
در صورتیکه جلسه مجمع عمومی به عنوان تنفس تعطیل گردد هیأت رئیسه مجمع عمومی در جلسه بعد همان خواهد بود که در جلسه مجمع قبل از اعلام تنفس انتخاب شده است مگر اینکه یک یا چند نفر از آنان در مجمع عمومی حاضر نشده باشند که در این صورت بجای اشخاص غائب افراد دیگری انتخاب خواهند شد.
۱ - مجمع عمومی موسس موضوع فصل سوم این قانون.
۲ - مجمع عمومی عادی.
۳ - مجمع عمومی فوق العاده.
۱ - انتخاب هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان و یا تغییر هر یک از آنها.
۲ - رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت پس از استماع گزارش هیئت مدیره و بازرسان
۳ - اخذ تصمیم درباره گزارشها و پیشنهادهای حسابرسان بر اساس نتایج حسابرسی شرکت.
۴ - تعیین خط مشی و برنامه های شرکت و تصویب بودجه و تعیین ضوابط و معیارهای لازم برای حقوق و دستمزد و میزان تضمین ابوابجمعی مدیرعامل و کارکنان شرکت (بنا به پیشنهاد هیئت مدیره).
۵ - اخذ تصمیم نسبت به ذخایر و پرداخت سود سهام و مازاد درآمد و تقسیم آن طبق اساسنامه.
۶ - اتخاذ تصمیم درباره پیشنهادهای هیئت مدیره در مورد اعتبارات درخواستی و یا سرمایه گذاریهای شرکت.
۷ - تصویب آئین نامههای معاملات و سایر آئین نامههای داخلی شرکت.
۸ - اتخاذ تصمیم درباره شکایت عضوی که اخراج شده و یا کسی که درخواست عضویت او از طرف هیئت مدیره پذیرفته نشده است یا ارجاع امر به هیئتی مرکب از پنج نفر از اعضاء مجمع عمومی، تصمیم متخذه از طرف مجمع عمومی یا هیئت پنج نفری قطعی است.
تبصره (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- عضو اخراج شده حق دارد اعتراض خود را کتباً به وسیله بازرس یا بازرسان و یا در غیاب آنها از طریق وزارت تعاون و امور روستاها (یا وزارت کار و امور اجتماعی در مورد شرکتهای تعاونی کارگری) اعلام دارد تا در نخستین مجمع عمومی مطرح گردد و در این صورت میتواند برای دادن توضیحات لازم بدون داشتن حق رأی در مجمع شرکت نماید.
۹ (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- تصویب گزارش تغییرات سرمایه در دوره مالی قبل همچنین تعیین مبلغی که بابت باز پرداخت سهام اعضای سابق در دوره مالی بعد باید پرداخت شود.
۱۰ - اتخاذ تصمیم درباره عضویت شرکت در شرکتها و اتحادیه های تعاونی و میزان سهام یا حق عضویت سالانه پرداختی باتحادیه طبق موازین این قانون
۱۱ - رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره سایر اموری که به مجمع پیشنهاد میشود و منطبق با اساسنامه شرکت باشد.
تبصره - در صورتیکه در جلسه مجمع عمومی مذاکرات باخذ تصمیم منتهی نشود جلسه به عنوان تنفس تعطیل می گردد و جلسه بعدی که منحصراً برای تعقیب مذاکرات و اتخاذ تصمیم درباره دستور جلسه قبلی تشکیل میشود نباید از جلسه اول بیش از ۴۸ ساعت بطول انجامد.
۱ - تغییر مواد اساسنامه.
۲ - ادغام با شرکت دیگر.
۳ - انحلال شرکت.
این جلسه با حضور حداقل نصف بعلاوه یک اعضا یا وکلای آنان رسمیت پیدا میکند و در صورت عدم حصول حد نصاب، مجمع برای بار سوم با همان ترتیب دعوت میشود. جلسه سوم مجمع با حضور اعضای حاضر که نباید از هفت نفر کمتر باشد رسمیت پیدا میکند. در صورت عدم تشکیل جلسه سوم هر ذیحقی میتواند برای رسیدگی به موضوع و انحلال شرکت بوزارت تعاون و امور روستاها (یا وزارت کار و امور اجتماعی در مورد شرکتهای تعاونی کارگری) مراجعه نماید. در این صورت طبق ماده ۳۴ این قانون عمل خواهد شد.
تبصره - تصمیمات مجمع عمومی فوقالعاده با اکثریت سه چهارم اعضای حاضر در جلسه مجمع اتخاذ میگردد.
تبصره ۱ - در صورت استعفاء، فوت، ترک عضویت و یا ممنوعیت قانونی که مانع از انجام وظیفه هر یک از اعضاء اصلی بشود یکی از اعضاء علی البدل برای بقیه مدت مقرر بجانشینی وی در جلسات هیئت مدیره دعوت میشود.
تبصره ۲ - در صورت استعفای دسته جمعی هیئت مدیره مجمع عمومی به تقاضای هر یک از اعضای مستعفی و یا اعضای علی البدل و یا بازرس یا بازرسان یا یک پنجم اعضای شرکت یا وزارت تعاون و امور روستاها (یا وزارت کار و امور اجتماعی در مورد شرکتهای تعاونی کارگری) برای انتخاب هیئت مدیره جدید دعوت میشود.
تبصره ۳ (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- در صورتیکه بعلل استعفا - فوت یا ممنوعیت قانونی - هیئت مدیره از اکثریت مقرر در اساسنامه برای اداره امور شرکت خارج گردد.
مجمع عمومی بر اساس ماده ۲۶ این قانون دعوت خواهد شد تا نسبت بتکمیل اعضای هیئت مدیره اقدام کند.
تبصره ۴ - در فاصله مدت لازم برای انتخاب و تکمیل اعضای هیئت مدیره برای اداره امور جاری شرکت با نظر وزارت تعاون و امور روستاها (یا وزارت کار و امور اجتماعی در مورد شرکتهای تعاونی کارگری) برای جانشینی اشخاصی که بیکی از علل فوق در هیئت مدیره شرکت نمیکنند از میان اعضای شرکت تعداد لازم موقتاً انتخاب خواهد شد.
مسئولیت اعضای هیئت مدیره که بدین نحو موقتاً انتخاب میشوند عیناً همان مسئولیت هائی است که برای هیئت مدیره در این فصل پیش بینی شده است.
تبصره (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- خلاصه مذاکرات و تصمیمات هیئت مدیره در دفتری بنام دفتر صورتجلسات هیئت مدیره ثبت میگردد و بامضای اعضای هیئت مدیره حاضر در هر جلسه میرسد.
برای اتخاذ تصمیم، رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه ضروری است.
تبصره (الحاقی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- هرگاه یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت یا اتحادیه تعاونی علاوه بر وظایف خاص سمت خود عهده دار خدمات دیگری در شرکت گردد میتواند با تصویب مجمع عمومی حق الزحمه مناسب دریافت دارد.
تبصره - هیئت مدیره حق اخراج عضوی را که بهرعنوان از جانب مجمع عمومی وظیفه یا مأموریتی بوی محول شده است ندارد و اتخاذ تصمیم در اینگونه موارد با مجمع عمومی عادی شرکت است.
وظایف مدیرعامل طبق آئین نامه ای خواهد بود که بنا به پیشنهاد هیئت مدیره بتصویب مجمع عمومی خواهد رسید.
مسئولیت هیئت مدیره در مقابل شرکت مسئولیت وکیل در مقابل موکل است.
هیئت مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام میدهد و هیچ یک از اعضای هیئت مدیره حق ندارد از اختیارات هیئت منفرداً استفاده کند مگر در موارد خاص یا داشتن وکالت یا نمایندگی از طرف هیئت مدیره.
۱ (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- نظارت بر انطباق نحوه اداره امور شرکت با مقررات اساسنامه و آئین نامه های مصوب و تصمیمات مجامع عمومی، برای این منظور بازرسان میتوانند هر موقع که مقتضی بدانند بنحویکه به عملیات جاری شرکت لطمه وارد نشود کلیه حسابها و دفاتر و اسناد و مدارک مالی و دارائی نقدی و برگهای بهادار و موجودی کالا و غیره را شخصاً و در صورت لزوم با استفاده از کارشناس رسیدگی کنند.
۲ - اعلام کتبی تخلفات و بی ترتیبی های احتمالی موجود در نحوه اداره امور شرکت به هیئت مدیره و تقاضای رفع نقیصه.
۳ - رسیدگی بحسابهای شرکت حداقل سالی دو بار و مخصوصاً رسیدگی به صورت حسابها و ترازنامه سالانه و اعلام نظر خود تا ۲۰ روز قبل از جلسه مجمع عمومی سالانه.
۴ - دعوت مجمع عمومی بر اساس ماده ۲۶ و ماده ۵۸ این قانون در صورت لزوم.
۵ - نظارت در اجرای تذکرات و پیشنهادهای وزارت تعاون و امور روستاها (یا وزارت کار و امور اجتماعی در مورد شرکتهای تعاونی کارگری) و حسابرسانی که از شرکت حسابرسی کرده اند و تقدیم گزارش لازم در این باره به مجمع عمومی.
تبصره - بازرسان حق دخالت مستقیم در امور شرکت ندارند و میتوانند بدون حق رأی در جلسات هیئت مدیره شرکت کنند و نظرات خود را نسبت به مسائل جاری شرکت اظهار دارند، این نظرات باید در صورت جلسه هیئت مدیره با امضاء آنها درج شود.
اول - اتحادیه تعاونی برای پیشرفت اداره امور و حفظ و حمایت تعاونیهای عضو و ایجاد هم آهنگی و توسعه تعلیمات و حسابرسی آنها که به تدریج تشکیل میشوند.
تبصره ۱ - این نوع اتحادیه ها به دو شکل منطقه ای و مرکزی تشکیل میشود:
الف - اتحادیه منطقه ای برای هر یک از رشته های تعاونی مذکور در فصل دوم این قانون با نام اتحادیه تعاونی نظارت و هم آهنگی تعاونیهای رشته مربوط در منطقه.
ب - اتحادیه مرکزی تعاونیهای رشته مورد نظر.
تبصره ۲ - اتحادیه های تعاونی نظارت و هم آهنگی منطقه ای و یا اتحادیه های مرکزی مذکور در این بند مجاز به انجام فعالیتهای تجاری و اعتباری برای شرکتها و اتحادیه های تعاونی عضو نیستند مگر در حدود انجام وظایف مندرج در این قانون.
تبصره ۳ - غیر از مبلغی که از طرف شرکت های تعاونی عضو برای عضویت در اتحادیه های تعاونی نظارت و هم آهنگی (اتحادیه منطقه ای) و یا اتحادیه های تعاونی منطقه ای برای عضویت در اتحادیه مرکزی به عنوان سرمایه باید پرداخت شود خدمات اتحادیه برای واحدهای عضو در قبال حق عضویت سالانه ای انجام میگیرد که میزان آن برای هر واحد عضو به تناسب تعداد اعضاء و یا درصدی از درآمد سالانه آن در اساسنامه اتحادیه تعیین میشود.
دوم - اتحادیه تعاونی برای انجام امور اقتصادی و توسعه معاملات و عملیات بازرگانی شرکتهای تعاونی و یا اتحادیه های عضو حوزه عمل این نوع اتحادیه ها در هر مورد به تبعیت از مصالح اقتصادی و بازرگانی واحدهای عضو و تأیید وزارت تعاون و امور روستاها تعیین میشود.
در این نوع اتحادیه های تعاونی باید جمله ای که معرف نوع کار و عملیات اتحادیه باشد بنام آن اضافه شود و حداقل تعداد عضو مذکور در تبصره ماده ۲ این قانون در آن رعایت نمیگردد.
سوم - اتحادیه تعاونی اعتباری که به تدریج برای انجام خدمات اعتباری مورد نیاز واحدهای عضو با تأیید وزارت تعاون و امور روستاها و موافقت شورای پول و اعتبار به صورت منطقه ای و بر اساس مقررات فصل هشتم این قانون تشکیل میشود.
تبصره - در اتحادیه های تعاونی اعتباری مازاد درآمد سالانه (موضوع ماده ۱۴) عیناً به حساب ذخیره قانونی غیرقابل تقسیم منتقل میشود.
۱ - کمک به پیشرفت امور شرکتها و اتحادیه های عضو از طریق:
الف - فراهم کردن وسائل توسعه تعلیمات و ترویج تعاونی و آموزش حرفه ای و جمع آوری اطلاعات مورد لزوم در این زمینه و انجام تبلیغات و انتشارات لازم.
ب - راهنمائی و کمک به شرکتها و اتحادیه های عضو در امور اداری و سازمانی و مدیریت امور فنی و انجام خدمات مختلف از قبیل چاپ و تهیه دفاتر و اوراق و فرمهای چاپی مشترک.
۲ - نظارت بر فعالیت شرکتها و اتحادیه های عضو به منظور اطمینان از اجرای مقررات این قانون و مواد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی.
۳ - ایجاد هم آهنگی و همکاری بین شرکتها و اتحادیه های عضو.
۴ - داوری و رفع اختلاف بین واحدهای تعاونی عضو در صورتیکه در اساسنامه آنها پیش بینی لازم شده باشد.
۵ - حسابرسی شرکتها و اتحادیههای عضو در صورتیکه وزارت تعاون و امور روستاها صلاحیت اتحادیه را برای اینکار تشخیص دهد.
۶ - شرکت در شوراها و کمیسیونهای مقرر در این قانون.
۷ - دفاع از منافع شرکتها و اتحادیه های عضو در روابط آنها با سازمان و موسسات دولتی و عمومی و سایر رشته های تعاونی مصرح در این قانون.
۸ - ایجاد و بسط همکاری با سایر تعاونی های کشور.
۹ - ایجاد روابط با موسسات جهانی تعاون و اتحادیه های تعاونی سایر کشورها.
تبصره ۱ (اصلاحی ۱۳۵۲/۰۴/۰۹)- تا زمانی که اتحادیه های نظارت و هم آهنگی مناطق و یا اتحادیه های مرکزی تشکیل نشده است وزارت تعاون و امور روستاها (یا وزارت کار و امور اجتماعی در مورد شرکتهای تعاونی کارگری) وظایف این اتحادیه ها را در حدود امکانات خود انجام خواهد داد.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۵۲/۰۴/۰۹)- تا زمانیکه به تشخیص وزارت تعاون و امور روستاها موجبات تشکیل اتحادیه های تعاونی موضوع ماده ۶۱ این قانون فراهم نشده است، شرکتهای تعاونی تهیه و توزیع در هر شهرستان می توانند اتحادیه واحدی را برای انجام تمام یا قسمتی از وظایف اتحادیه های سه گانه مذکور در ماده ۶۱ این قانون تشکیل دهند.
۱ - در اتحادیه تعاونی نظارت و هم آهنگی هر شرکت یا اتحادیه عضو یک رأی.
۲ - در اتحادیه تعاونی که به منظور تأمین هدفهای اقتصادی و یا اعتباری تشکیل میشود هر شرکت به تعداد اعضاء و یا ترکیبی از تعداد اعضاء و حجم معاملات خود با اتحادیه.
تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- اتحادیه های تعاونی روستائی میتوانند با تصویب مجمع عمومی و با توجه به مقررات مربوط و موافقت وزارت تعاون و امور روستاها قسمتی از سهام بانک تعاون کشاورزی - سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران - سازمان تعاون مصرف شهر و روستا - سازمان ترویج و توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی و سایر شرکتهای دولتی را خریداری نمایند.
تبصره ۲ (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- سازمان مرکزی تعاونی روستائی ایران میتواند اعتبارات مورد نیاز اتحادیه های تعاونی روستائی صاحب سهم خود را بآنها پرداخت نماید
تبصره ۳ (اصلاحی ۱۳۵۲/۰۴/۰۹)- شرکتها و اتحادیه های تعاونی تهیه و توزیع میتوانند برای تأمین اعتبار مورد نیاز خود به هر یک از بانکهای خصوصی کشور مراجعه کنند ودر چنین صورتی مکلفند نام بانک طرف معامله خود را بوزارت تعاون و امور روستاها اعلام نمایند. وزارت تعاون و امور روستاها براخذ وام یا اعتبار وهمچنین بر تودیع سپردههای شرکت ها و اتحادیه های مزبور در بانکها نظارت خواهد نمود.
تبصره - با تشکیل اتحادیه های تعاونی اعتباری از شرکتها و اتحادیه های مذکور در این ماده، اعتبارات بانک تعاون کشاورزی ایران برای توسعه امور و پیشرفت معاملات و عملیات بازرگانی آنها منحصراً از طریق اتحادیه های تعاونی اعتباری مربوط اعطاء خواهد شد.
۱ - قبول پس انداز و سپرده اعضاء بنمایندگی بانک تعاون کشاورزی ایران.
۲ - خرید و تهیه مواد و وسائل مورد احتیاج مصرف شخصی و خانوادگی یا حرفه ای اعضاء همچنین تهیه وسائل و علوفه دامها و خوراک طیور و وسائل دیگری از این قبیل.
۳ - انجام عملیات جمع آوری، نگاهداری، تبدیل، طبقه بندی و بسته بندی، حمل و نقل و یا فروش محصول اعضاء.
۴ - انجام خدمات به منظور بهبود امور حرفه ای و یا زندگی اعضاء مانند تهیه ماشین آلات کشاورزی و استفاده مشترک از آنها، تهیه وسائل حمل و نقل برای استفاده اعضاء و تهیه مسکن، تأمین و توزیع آب مشروب و آب برای مصارف زراعی اعضاء با رعایت قانون ملی شدن منابع آب، پیش بینی وسائل بهداشتی و بهداری و آموزشی به منظور استفاده جمعی و مشترک، توزیع نیروی برق، ایجاد شبکه تلفن، تلقیح مصنوعی دامها و مبارزه با امراض و آفات نباتی و حیوانی.
۵ - بهره برداری جمعی و مشترک از اراضی ملکی و یا استیجاری.
۶ - تأمین اعتبارات و وامهای مورد نیاز اعضاء.
تبصره یک (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- زارعین دیگری که در حوزه عمل شرکتهای تعاونی روستائی بزراعت یا باغداری اشتغال دارند و میزان مالکیت آنها حداکثر از بیست هکتار تجاوز ننماید و همچنین ساکنان روستاهای حوزه عمل شرکتهای تعاونی با موافقت هیئت مدیره شرکت میتوانند به عضویت شرکت تعاونی روستائی آن حوزه درآیند.
تبصره دو (الحاقی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- شرکتهای تعاونی روستائی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مبادلات مرزی و بشرط تجویز اساسنامه مجاز به انجام مبادلات مرزی برای عضو و غیرعضو ساکن در حوزه عمل شرکت میباشند.
۱ - تدارک خدمات جمعی برای اعضای شرکت از قبیل ساخت و تعمیر قایق ها و تهیه وسائل و ادوات صید.
۲ - صید ماهی و سایر آبزیان پس از کسب پروانه صید.
۳ - تأسیس فروشگاه.
۴ - پرداخت مساعده به صیادان.
۵ - تهیه وسائل و تأمین نیازمندیهای حرفه ای و خانوادگی صیادان.
تبصره ۱ (اصلاحی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- شرکتهای تعاونی که به وسیله صیادان شرکتهای سهامی شیلات ایران و شیلات جنوب ایران تشکیل شده یا میشود تحت نظارت و سرپرستی شرکتهای مذکور در فوق خواهند بود و در صورتی که شرکتهای نامبرده در این مورد احتیاج بکمک وزارت تعاون و امور روستاها داشته باشند مراتب را به آن وزارت اعلام خواهند کرد.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- شرکتهای تعاونی صیادان با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مبادلات مرزی و به شرط تجویز اساسنامه، مجاز به انجام مبادلات مرزی برای عضو و غیرعضو ساکن در حوزه عمل شرکت میباشند.
۱ - تهیه آب مشروب.
۲ - تأمین وسائل توزیع گاز.
۳ - تأمین وسائل توزیع برق.
۴ - خدمات بهداشتی و درمانی.
۵ - تدارک وسائل حمل و نقل.
۶ - ایجاد باشگاهها و رستورانها.
۷ - تأسیس انواع آموزشگاهها.
۱(اصلاحی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- تهیه زمین و ساختمان خانه و آپارتمانهای مسکونی و واگذاری خانه ها و آپارتمانها نقداً یا باقساط به اعضاء و همچنین ایجاد تأسیسات عمومی مورد استفاده مشترک آنان.
۲ (منسوخه ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- ساختمان طبقات مسکونی و فروش آپارتمانها باعضاء نقداً و یا با اقساط.
۲ (اصلاحی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- خرید واحدهای مسکونی و فروش آن باعضاء نقداً و یا با اقساط.
۳ (اصلاحی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- واگذاری واحدهای مسکونی ملکی شرکت به صورت اجاره باعضاء.
۴ (اصلاحی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- انجام خدمات نقشه کشی، مهندسی و معماری برای اعضاء و نظارت در ساختمانهای متعلق به آنها.
۵ (اصلاحی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- انجام تعمیرات ساختمانهای ملکی اعضاء و یا اقدامات مربوط به لوله کشی و کابل و سیم کشی و ایجاد دستگاههای تهویه و حرارت مرکزی.
۶ (اصلاحی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- نگاهداری و اداره ساختمانها و تأسیسات و انجام خدمات عمومی مربوط.
تبصره (الحاقی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- آن دسته از شرکتهای تعاونی مسکن که بنا به علل موجه امر خانه سازی و آپارتمان سازی به وسیله آنها به تشخیص وزارت تعاون و امور روستاها میسر نباشد با تصویب مجمع عمومی میتوانند در مورد واگذاری زمینهای خریداری شده (بدون استفاده از معافیتهای موضوع ماده ۱۱۵ این قانون) باعضا یا فروش و یا تبدیل آن اقدام نمایند.
۱ - سرمایه و ذخائر شرکت.
۲ - پس انداز اعضاء برای تهیه مسکن.
۳ - اعتبارات بخش دولتی شامل: قسمتی از اعتبارات بانک رهنی ایران در حدود برنامه های مصوب سالانه آن بانک و اعتباراتی که بدین منظور بانک مرکزی ایران میتواند در اختیار آن بانک قرار دهد و اعتبارات از محل برنامه های عمرانی از طریق بانک رهنی ایران.
۴ - سایر منابع اعتباری که به وسیله اشخاص و موسسات در اختیار این نوع شرکتها گذاشته میشود.
۵ - در مورد شرکتهای تعاونی کارگری مسکن علاوه بر منابع مالی و اعتباری مذکور در این ماده بانک رفاه کارگران نیز منابع مالی و اعتباری لازم را برای این شرکتها تأمین مینماید.
تبصره (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- اعتبارات مذکور در بندهای ۳ و ۵ با تسهیلات لازم در نرخ بهره و شرایط پرداخت وامها، تا هشتاد درصد هزینه طرح های ساختمانی شرکتهای تعاونی مسکن به متقاضی اعتبار اعطاء میشود.
۱ - باز کردن حساب سپرده های مختلف منحصراً برای اعضاء شرکت.
۲ - پرداخت وام با دریافت بهره به اعضای شرکت.
۳ - انجام سایر خدمات اعتباری برای اعضاء در حدود امکانات.
۱ - تشویق اعضاء به پس انداز.
۲ - ایجاد فروشگاه و تهیه وسائل تحصیلی و مصرفی اعضاء.
۳ - ایجاد رستوران و کافه برای استفاده اعضاء.
۴ - تدارک وسائط نقلیه برای ایاب و ذهاب اعضاء.
۵ - تأسیس باشگاه و تهیه وسائل تفریحات سالم برای استفاده اعضاء.
۶ - تدارک وسائل بهداشتی و درمانی اعضاء.
۷ - خرید مصنوعات و کارهای دستی اعضاء از طرف شرکت و فروش آن.
تبصره ۱ (اصلاحی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- آئین نامه شرکتهای تعاونی مذکور در مواد ۸۷ و ۸۸ از طرف وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم و آموزش عالی تنظیم و پس از تصویب شورای عالی هم آهنگی تعاونیهای کشور به مورد اجراء گذارده میشود.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- ثبت شرکتهای تعاونی آموزشگاهها و هرگونه تغییر در اساسنامه و همچنین نحوه انتخاب هیئت مدیره و بازرسان و مدیرعامل و تقسیم مازاد برگشتی از شمول مقررات این قانون مستثنی بوده و مشمول مقررات آئین نامه در تبصره ۱ این ماده خواهد بود.
تبصره - صنعتگر دستی و یا صاحب حرفه ممکن است برای تهیه کالای مورد نظر از وسائل ماشینی کمکی نیز استفاده کند.
۱ - تهیه مواد اولیه مورد نیاز.
۲ - ایجاد آزمایشگاه مواد اولیه یا محصولات ساخته شده.
۳ - تولید وسائل و ابزار مورد احتیاج مشترک اعضاء.
۴ - ایجاد گروههای تعمیراتی و نگاهداری.
۵ - تحقیق و برنامه ریزیهای مشترک.
۶ - تهیه وسائل توزیع و انجام خدمات بازاریابی.
تبصره (منسوخه ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- صنایع کوچک موضوع این ماده صنایعی است که ضوابط آن به وسیله وزارت اقتصاد تعیین میشود.
۱- تهیه وسائل و تدارک انواع خدمات وابسته بکسب یا شغل و ایجاد انبار، وسائل حمل و نقل به منظور بهبود وضع اقتصادی و فنی اعضای شرکت و فعالیتهای واحدهای عضو.
۲ - انجام عملیات مقدماتی و یا تبدیل کالاهای مورد نظر.
۳ - تهیه کالا به منظور توزیع آن بین اعضاء.
تبصره (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- هر یک از بستانکاران میتوانند تا مدت دو ماه از تاریخ نشر آگهی ادغام نظر خود را به شرکت یا اتحادیه بدهکار و وزارت تعاون و امور روستاها (یا وزارت کار و امور اجتماعی در مورد شرکتهای تعاونی کارگری) اعلام دارد.
۱ - نسبت به آن قسمت از درآمد که طبق تصمیم ارکان صلاحیتدار شرکت یا اتحادیه به عنوان سود سهام برای تقسیم بین اعضای شرکت تخصیص داده میشود پس از وضع مبلغی معادل شش درصد سرمایه منظور شده در آخرین ترازنامه شرکت به نرخ پانزده درصد.
۲ - نسبت به آن قسمت از درآمد که طبق تصمیم ارکان صلاحیتدار شرکت یا اتحادیه به عنوان مازاد برگشتی برای تقسیم بین اعضاء شرکت تخصیص داده میشود پس از وضع پنج هزار ریال در مورد هر عضو بنرخ پانزده درصد.
۳ - نسبت به بقیه درآمد مشمول مالیات بنرخ بیست و پنج درصد.
تبصره ۱ - معافیت موضوع بندهای ۱ و ۲ شامل سود سهام و مازاد برگشتی شرکتهای تعاونی موضوع فصل هفدهم نخواهد بود.
تبصره ۲ - وجوهی که شرکتهای تعاونی کشاورزی بابت بهای محصول کشاورزی متعلق به اعضاء که به شرکت تحویل میشود پرداخت میکنند اعم از اینکه به عنوان پیش پرداخت یا مازاد برگشتی باشد مشمول مالیات شرکت نخواهد بود. این وجوه در محاسبه درآمد مشمول مالیات کشاورزی عضو منظور خواهد شد.
تبصره ۳ - مالیات مازاد برگشتی و سود سهام اتحادیه ها به عنوان علی الحساب مالیاتی شرکتهای عضو وصول و موقع محاسبه مالیات شرکت علی الحساب های پرداختی منظور و اضافه دریافتی مسترد خواهد شد.
معافیت درآمد کلیه فعالیتهائی که طبق قانون مالیاتهای مستقیم مشمول معافیت شناخته شده است شامل شرکتها و اتحادیه های تعاونی که به همان فعالیتها اشتغال داشته باشند نیز خواهد بود.
۱ - کاهش سرمایه بمیزانی که ادامه عملیات مقدور و یا صلاح نباشد با تصویب مجمع عمومی فوق العاده.
۳ - اتمام برنامه ای که به موجب اساسنامه، شرکت برای انجام آن تأسیس شده است.
۴ - تصمیم مجمع عمومی فوق العاده.
۵ - عدم تطبیق عملیات شرکت یا اتحادیه با اساسنامه و مقررات قانونی و یا تعطیل و عدم فعالیت آن در مهلت هائی که وزارت تعاون و امور روستاها (یا وزارت کار و امور اجتماعی در مورد شرکتهای تعاونی کارگری) مقرر میدارد.
تبصره (الحاقی ۱۳۵۴/۰۲/۲۴)- در صورتی که بعلل مذکور در بندهای ۱ و ۳ شرکت یا اتحادیه فعالیتی نداشته باشد وزارت تعاون و امور روستاها یا وزارت کار و امور اجتماعی در مورد شرکتها و اتحادیه های کارگری، بجانشینی مجمع عمومی فوق العاده درباره انحلال شرکت یا اتحادیه و تعیین هیأت تصفیه و اعلام آن به ثبت محل اقدام خواهد نمود.
این حکم در مواردی نیز که شرکت یا اتحادیه طبق تصمیم مجمع عمومی فوق العاده منحل گردیده ولی هیأت تصفیه تعیین نشده و یا اینکه هیأت تصفیه به تشخیص وزارت مذکور نتواند به وظائف قانونی خود عمل کند اجرا خواهد شد.
این حکم در مواردی نیز که شرکت یا اتحادیه طبق تصمیم مجمع عمومی فوق العاده منحل گردیده ولی هیأت تصفیه تعیین نشده و یا اینکه هیأت تصفیه به تشخیص وزارت مذکور نتواند به وظائف قانونی خود عمل کند اجرا خواهد شد.
۱ - پرداخت بدهی های شرکت یا اتحادیه.
۲ - پرداخت سهام اعضاء حداکثر بمیزان مبلغ اسمی هر سهم و سود سهام در صورتیکه مازاد تصفیه از حساب ذخیره غیرقابل تقسیم شرکت بیشتر باشد.
۳ - انتقال مانده تصفیه به حساب ذخیره قانونی غیرقابل تقسیم برای اقدامات مقرر طبق این قانون.
تبصره (الحاقی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- تصفیه امور شرکت یا اتحادیه تعاونی در مواردیکه در این قانون پیش بینی نشده است بر اساس مقررات قانون شرکت های سهامی انجام خواهد گرفت.
تبصره - رسیدگی باتهام هر یک از کارکنان سازمان ها و موسسات وابسته بدولت که بر حسب وظیفه سمت نظارت یا سرپرستی یا ارشاد یا مداخله در اداره امور شرکتها یا اتحادیه های تعاونی را دارند تابع قوانین و مقررات دیوان کیفر کارکنان دولت خواهد بود.
تبصره - رسیدگی بدعاوی مذکور خارج از نوبت بعمل خواهد آمد.
۱ - تربیت کارشناسان تعاونی و کمک مالی و فنی بتأسیس و اداره مراکز آموزش و تحقیقات تعاونی.
۲ - تربیت و تعلیم نیروی انسانی مورد نیاز شرکتها و سازمان های تعاونی مانند مدیران عامل و حسابداران و حسابرسان.
۳ - اجرای برنامه های ترویج و آموزش برای تفهیم و تعمیم اصول و روشهای تعاونی.
۴ - تحقیقات آماری و مطالعه درباره فعالیت تعاونی ها و اظهار نظر و اتخاذ تصمیم نهائی در زمینه اجرای طرحهای اساسی تعاونی ها که وسیله سایر سازمان های دولتی و خصوصی تهیه میشود.
۵ - اعمال کمکهای فنی و اداری و مالی در موارد لازم به منظور اداره صحیح تعاونیها.
۶ - تهیه اساسنامه و آئین نامه های نمونه و فرمها و دفاتر مورد لزوم برای انواع شرکتها و اتحادیه های تعاونی و همچنین کمک بتنظیم آئین نامه های استخدامی کارکنان موظف در شرکتها و اتحادیه های تعاونی.
۷ - جلوگیری از فعالیت شرکتها و سازمانهائی که با به کار بردن نام تعاون عملیات آنها مخالف اصول تعاون و هدفهائی است که در این قانون تصریح شده است.
۸ - تعیین خط مشی کلی در امور آموزشی و اداری و اعتباری سازمان های تعاونی از طریق پیشنهاد بشورای عالی هم آهنگی تعاونی های کشور(مندرج در فصل ۲۳ این قانون) و اجرای تصمیمات آن و هم آهنگ کردن کلیه فعالیتهای تعاونی کشور در رشته های تعاونی.
۹ - نظارت بر اجرای این قانون و سایر قوانین موضوعه درباره عملیات و وظایف شرکتها و اتحادیه های تعاونی.
۱۰ - تشکیل تدریجی کنگره تعاونیهای هر رشته در استانها و فرمانداریهای کل به منظور کمک بتشکیل اتحادیه های نظارت و هم آهنگی مناطق و اتحادیه های مرکزی.
تبصره (الحاقی ۱۳۵۲/۰۴/۰۹)- وزارت تعاون و امور روستاها عندالاقتضاء میتواند برای نظارت بر اداره امور شرکتها و اتحادیه های تعاونی تهیه و توزیع در حدود مقررات پیش بینی شده در این قانون به اتاق اصناف پایتخت نمایندگی بدهد.
۱ - اتحادیه مرکزی تعاونیهای کشاورزی و روستائی.
۲ - اتحادیه مرکزی تعاونیهای مصرف.
۳ - اتحادیه مرکزی تعاونیهای کار و پیشه.
الف - در هر منطقه تعاونی:
۱ - انواع شرکتهای تعاونی و اتحادیه های مربوط به منظور توسعه عملیات اقتصادی.
۲ - اتحادیه نظارت و هم آهنگی تعاونی های رشتههای سه گانه.
۳ - اتحادیههای اعتباری موضوع فصل هفتم این قانون.
۴ - سازمان اداری وزارت تعاون و امور روستاها.
ب (اصلاحی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- تشکیلات تعاونی مرکزی: ۱-سازمان مرکزی تعاون ۲- سازمان مرکزی تعاون روستائی
۳ - شورای عالی هم آهنگی تعاونیهای کشور.
۴ - شورای رسیدگی و داوری در اختلافات تعاونیها.
۵ - بانک تعاون کشاورزی ایران.
۶ - اتحادیه مرکزی تعاونیهای کار و پیشه.
۹ - اتحادیه مرکزی تعاونیهای کشاورزی و روستائی.
۱۰ - اتحادیه مرکزی تعاونیهای مصرف.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی تعاونیهای کشاورزی و روستائی.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی تعاونیهای مصرف.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی تعاونیهای کار و پیشه.
رئیس بانک تعاون کشاورزی ایران.
رئیس کل بانک رفاه کارگران.
رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران.
نماینده وزارت کار و امور اجتماعی.
یکنفر کارشناس تعاونی بانتخاب وزیر تعاون و امور روستاها.
رئیس سازمان مرکزی تعاون
تبصره - مادام که اتحادیههای مرکزی تعاونیها تشکیل نشده است وزیر تعاون و امور روستاها قائم مقام آنها در جلسات شورا خواهد بود.
تبصره (الحاقی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- رئیس سازمان مرکزی تعاون دبیر شورای عالی هم آهنگی تعاونیهای کشور خواهد بود.
تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- شورا برای هر دوره یکساله رئیس و دبیر خود را از بین اعضاء انتخاب خواهد کرد.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۵۰/۱۲/۰۵)- محل تشکیل جلسات شورا وزارت تعاون و امور روستاها خواهد بود و آئین نامه وظایف آن توسط دبیر شورا تهیه و پس از تصویب شورا به مورد اجرا گذارده میشود.
تبصره ۱ - وزارت تعاون و امور روستاها با مشاهده نقص یا تخلفی در کار حسابرسی اتحادیه نظارت و هم آهنگی مربوط میتواند در هر هنگام اجازه قبلی را لغو کند.
تبصره ۲ - در مورد حسابرسی شرکتهای تعاونی کارگری وزارت تعاون و امور روستاها بوزارت کار و امور اجتماعی نمایندگی برای انجام این وظیفه خواهد داد تا طبق ضوابط مصوب شورای عالی هم آهنگی تعاونی های کشور حسابرسی را انجام داده و نتیجه را بوزارت تعاون و امور روستاها اعلام دارد.
شرکتها و اتحادیه های تعاونی موظفند نسخه ای از ترازنامه هر سال یا دوره مالی و حساب سود و زیان دوره مربوط را حداکثر ظرف یک هفته پس از تنظیم به اتحادیه نظارت و هم آهنگی مربوط و در صورتی که این اتحادیه تشکیل نشده باشد به اداره کل تعاون و امور روستاهای محل (یا اداره کار و امور اجتماعی در مورد شرکتهای تعاونی کارگری) ارسال دارند.
در مورد شرکتها و اتحادیه های تعاونی کارگران «موضوع تبصره ماده ۱۸ و ماده ۹۰ این قانون» نسبت به تعیین هیئت مدیره و مدیرعامل و بازرسان با نظر وزارت کار و امور اجتماعی اقدام خواهد شد.
دولت مکلف است در پایان مدت پنجسال لایحه نهائی را جهت تصویب مجلسین تقدیم نماید، مادام که لایحه نهائی به تصویب نرسیده مقررات این قانون و مصوبات کمیسیونهای مذکور لازم الاجرا خواهد بود.